لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

طرح دولت هند برای بیمه پالایشگاه‌های واردکننده نفت ایران


تهران و دهلی توافق کرده‌اند که بهای نفت ایران با روپیه پرداخت شود
تهران و دهلی توافق کرده‌اند که بهای نفت ایران با روپیه پرداخت شود
خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۷ مرداد، گزارش داد که دولت هند تصمیم دارد با فراهم آوردن ۲۰ میلیارد روپیه، معادل ۳۲۷ میلیون دلار،‌ پالایشگاه‌های این کشور را که نفت ایران را وارد می‌کنند، بیمه کند.

پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را وارد می‌کنند، به خاطر تحریم‌های غرب نمی‌توانند تحت پوشش بیمه خارجی قرار بگیرند، اما آن‌ چه موجب شده دولت هند از بیمه خارجی صرف‌نظر کند و خود سرمایه لازم را برای این کار فراهم آورد، می‌تواند کاهش ارزش پول ملی این کشور باشد.

این گزارش می‌گوید، دولت هند پیش از این مخالف فراهم آوردن چنین ضمانتی بود، اما در شرایطی که ارزش روپیه کاهش یافته است و در نتیجه واردات نفت کشورهای دیگر با دلار برای هند هزینه بیشتری در برخواهد داشت، دهلی ترجیح می‌دهد واردات نفت ایران را افزایش دهد و بهای آن را مطابق توافق با تهران با روپیه‌ بپردازد.

در همین زمینه یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که وزارت امور اقتصادی هند در نشستی که حدود ۱۰ روز قبل برگزار شد تصمیم گرفت تا ۲۰ میلیارد روپیه برای ضمانت این کار فراهم آورد که ۱۰ میلیارد آن را وزارت نفت تهیه می‌کند و ۱۰ میلیارد دیگر را نیز شرکت‌های بیمه هند.

این منبع خبری همچنین گفته است که طرح کلی برای ضمانت چنین بیمه‌ای، ۴۰ میلیارد روپیه است.

اما سخنگوی وزارت امور اقتصادی هند حاضر به تایید یا تکذیب این خبر نشده است.

رویترز می‌نویسد که دو پالایشگاه دولتی هند به خاطر تحریم بیمه نفتی ایران ناگزیر شده‌اند از ماه آوریل واردات نفت ایران را متوقف کنند که این مسئله باعث شد تا واردات هند از ایران در ماه ژوئن کاهشی بیش از ۵۰ درصد داشته باشد.

این تحریم‌ها را ایالات متحده و اتحادیه اروپا با هدف بازداشتن ایران از ادامه برنامه هسته‌ای اجرا کرده‌اند، برنامه‌ای که ایران آن را صلح‌آمیز می‌نامد، اما غرب نسبت به آن مشکوک است و می‌گوید که مقاصد نظامی دارد.

همین مسئله نیز باعث شده بود که پالایشگاه‌های هند پیشنهادات شرکت‌های بیمه ایران برای پوشش فرایند تصفیه نفت خام این کشور را را نپذیرند.

اکنون اگر برنامه دولت هند برای ضمانت بیمه این پالایشگاه‌ها به سرانجام برسد، می‌توان انتظار داشت که آنها تحت پوشش شرکت بیمه عام هند (GIC) قرار بگیرند.
XS
SM
MD
LG