لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

عراقچی: گزارش‌ها درباره مذاکره ایران و آژانس در ماه آینده را تایید نمی‌کنم


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید که گزارش‌‌های اخیر درباره انجام مذاکرات آینده تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آینده میلادی را نمی‌تواند تایید کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای عراقچی که روز سه‌شنبه، ۱۸ تیر، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد پیشنهاداتی درباره دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده، «اما هنوز هیچ تصمیم قطعی در این‌ باره گرفته نشده است».

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از دیپلمات‌های حاضر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده بود که دور بعدی گفت‌وگوهای تهران و آژانس به احتمال زیاد در ماه اوت برگزار می‌شود.

این دیپلمات‌ها همچنین به رویترز گفته بودند که عدم برگزاری مذاکرات در ماه اوت «نشانه‌ای بد» خواهد بود.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات دامنه‌داری را آغاز کرده‌اند که موضوع آن فعالیت‌های اتمی تهران و امکان دسترسی بازرسان آژانس به سایت‌های هسته‌ای آن است، اما این مذاکرات به توافقی میان طرفین نینجامیده، چنان‌چه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، گفته است که این مذاکرات به «دور باطل» افتاده است.

هم‌زمان با این مذاکرات، تهران درگیر گفت‌وگوهایی با گروه ۱+۵ متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان است، اما در حال حاضر به‌ نظر می‌رسد این مذاکرات به دلیل روند انتقال دولت در ایران متوقف شده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود تاکید کرد که مذاکرات اتمی تهران با قدرت‌های جهانی تنها زمانی انجام می‌شود که حسن روحانی ریاست دولت جدید را در کشور بر عهده گرفته باشد.

به گفته عباس عراقچی، ایران و گروه ۱+۵، هر دو منتظر هستند تا دوره انتقالی در کشور به پایان برسد.

وی افزود: «تا وقتی رئیس جمهور منتخب در دولت مستقر نشده و اعضای کابینه مشخص نشده است هیچ مذاکرات رسمی میان ایران و ۱+۵ انجام نمی‌شود.»

حسن روحانی ماه آینده ریاست جمهوری را از محمود احمدی‌نژاد تحویل می‌گیرد، در حالی که مسئله انرژی هسته‌ای ایران حل نشده باقی مانده است.

غرب که نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی تهران بدبین است، تحریم‌های سفت و سختی را علیه ایران تصویب کرده که اگرچه بر اقتصاد کشور تاثیر عمیقی گذاشته، اما هنوز نتوانسته حکومت ایران را وادار به توقف این برنامه کند.

در این حال وعده حسن روحانی مبنی بر شفاف‌سازی برنامه اتمی تهران با استقبال کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان مواجه شده که هر سه اعضای گروه ۱+۵ هستند.

واکنش به تغییر نام لیگ فوتبال امارات

اما بخش دیگری از سخنان آقای عراقچی به موضوع تغییر نام لیگ فوتبال امارات متحده عربی به «خلیج عربی» اختصاص داشت، موضوعی که در هفته‌های اخیر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های فارسی‌زبان داشته است.

بر اساس گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر «جعلی بودن عبارت خلیج عربی» گفت که اگر این اخبار صحت داشته باشد، فدراسیون فوتبال «یک‌ سری اقدامات حقوقی را آغاز خواهد کرد».

به گفته آقای عراقچی، جعل نام خلیج فارس تصمیمی سیاسی و در تضاد با منشور فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، است، در حالی که اگر ایران نام خلیج فارس را برای لیگ خود انتخاب می‌کند، نام مکانی در کشور را برگزیده که نمی‌تواند سوءاستفاده سیاسی باشد.

نام خلیج فارس در سال‌های اخیر به موضوع یک مناقشه‌ میان ایران با کشورهای عربی نظیر امارات تبدیل شده است. ایرانیان اسناد و نقشه‌هایی متعلق به قرن‌‌ها پیش را نشان می‌دهند که در آن نام خلیج فارس قید شده است. در نقطه مقابل کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این آب‌ها را «خلیج عربی» می‌نامند.

اما در عین حال برخی از رسانه‌ها و نهادهای غربی نیز تنها از واژه «خلیج» برای نامیدن آن استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG