لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

خامنه‌ای: موافقت با مذاکرات برای شکستن جو جهانی علیه ایران بود


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که موافقت او با انجام مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی برای شکسته شدن «جو جهانی» بود که علیه ایران وجود داشت و این مذاکرات باید ادامه یابد.

سخنان آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۲۰ فروردین در جمع مدیران و کارشناسان سازمان انرژی اتمی بیان شده در حالی که سومین مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ در وین از روز سه‌شنبه آغاز گشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای، او با اشاره به این مذاکرات تاکید کرده که نباید تلقی شود جمهوری اسلامی از «حرکت علمی هسته‌ای» خود کوتاه می‌آید چرا که «دستاوردهای هسته‌ای کشور قابل تعطیلی نیست و کسی هم حق معامله بر روی آنها را ندارد».
لینک مستقیم

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در ماه‌های اخیر و پس از توافق‌نامه موقت ژنو در سوم آذر گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است، به طوری که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نوید آن را داده است که در اردیبهشت ماه پیش‌نویس توافق نهایی تدوین شود.

در این حال مقامات جمهوری اسلامی اصرار دارند که قدرت‌های غربی باید «حق ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای» آن را به رسمیت بشناسند، مسئله‌ای که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز آن را به گونه‌ای دیگر مطرح کرده است.

آقای اوباما گفته است که «ایران مانند هر کشور دیگری می‌تواند به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی داشته باشد»، اما به خاطر «سابقه‌ای که در نقض تعهدات خود دارد» باید با محدودیت‌هایی مواجه باشد که «دستیابی آن به سلاح هسته‌ای را غیرممکن سازد».

در واکنش به این مسئله اما آیت‌الله خامنه‌ای تاکید می‌کند که دستیابی به سلاح هسته‌ای جایی در سیاست جمهوری اسلامی ندارد چنان که پیش از این نیز در فتوایی اعلام کرده که داشتن این نوع سلاح حرام است.

آقای خامنه‌ای اظهار داشت: «با توجه به حکم شرعی و عقلی و سیاسی، مسلم شده است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، [اما] مقامات امریکایی هر گاه که در مورد موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنند، با اشاره و یا تصریح، موضوع سلاح هسته‌ای را نیز بیان می‌کنند، در حالی که خودشان هم می‌دانند که نداشتن سلاح هسته‌ای، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است.»

به گفته او هدف آمریکا این است که با طرح مسئله سلاح هسته‌ای «فضای بین‌المللی را بر ضد ایران حفظ کنند و بر همین اساس بود که با طراحی جدید دولت برای مذاکره در خصوص موضوع هسته‌ای موافقت شد تا این جو جهانی شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل گرفته شود و حقیقت نیز برای افکار عمومی دنیا مشخص شود».

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این نیز گفته بود که از «برکات مذاکرات» این بوده که «دشمنی آمریکا با ایران و ایرانی و اسلام و مسلمین برای همه روشن شد».

با این حال او اعلام کرده بود که نسبت به نتایج مذاکرات مذاکرات خوش‌بین نیست و این مذاکرات به جایی نخواهد رسید.

«تحریم‌ها ناشی از برنامه هسته‌ای نیست»

اما سخنان روز چهارشنبه رهبر جمهوری اسلامی حاوی پاسخ به انتقادات درباره فایده برنامه هسته‌ای ایران نیز بوده است.

او در این باره اظهار داشت، کسانی که تصور می‌کنند هزینه برنامه هسته‌ای ایران «تحریم‌ها و فشارها» بوده است، «ساده‌اندیشانه و ساده‌لوحانه» به قضیه نگاه می‌کنند چرا که «قبل از بهانه هسته‌ای نیز، تحریم و فشار بر ضد ایران وجود داشته است».

به گفته آقای خامنه‌ای، «تحریم و فشار ناشی از موضوع هسته‌ای نیست بلکه آنها [غرب] با هویت مستقل ملت ایران و جمهوری اسلامی که از ایمان و اعتقاد اسلامی سرمنشا می‌گیرد، و همچنین با افق‌های آینده این ملت و نظام و زیر بار حرف زور نرفتن آنها مخالفند».

وی در نهایت تاکید کرده است که اگر موضوع هسته‌ای هم نبود، غرب «بهانه دیگری می‌گرفت، همان‌طور که اکنون و در حین مذاکرات، آمریکایی‌ها بهانه حقوق بشر را مطرح می‌کنند و اگر موضوع حقوق بشر هم حل شود آنها دنبال بهانه دیگری خواهند رفت».

آقای خامنه‌ای قبل از این گفته بود که تحریم‌های غرب علیه ایران در هر صورتی ادامه خواهد داشت حتی اگر درباره مسئله هسته‌ای ایران توافق نهایی حاصل شود.
XS
SM
MD
LG