لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۱

هواپیمای گمشده مالزی؛ کشف ۱۲۲ شی مختلف در اقیانوس هند


مقامات مالزی می‌گویند که پرواز ام‌اچ ۳۷۰ جایی در جنوب اقیانوس هند پایان یافته است
مقامات مالزی می‌گویند که پرواز ام‌اچ ۳۷۰ جایی در جنوب اقیانوس هند پایان یافته است
یک ماهواره فرانسوی که در جست‌وجوی هواپیمای گم‌شده مالزیایی اقیانوس هند را رصد می‌کند، ۱۲۲ شی شناور را بر آب کشف کرده که احتمال می‌رود متعلق به این هواپیما باشد.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز چهارشنبه، ششم فروردین، بیان می‌کند که هشام‌الدین حسین، وزیر دفاع و حمل و نقل مالزی با اعلام خبر یادشده آن را «مطمئن‌ترین سرنخی» نامیده است که مالزی در دست دارد.

این مقام مالزیایی اظهار داشت، اشیای کشف‌شده در فاصله دو هزار و ۵۰۰ کیلومتری جنوب غربی استرالیا هستند و اگرچه تصاویر ماهواره‌ای به‌خاطر جریان حرکت ابرها مبهم است، اما باز هم می‌توان این اشیا را تشخیص داد.

به گفته وی، اندازه اشیای کشف‌شده از یک متر تا ۲۳ متر در نوسان است. ضمن این که برخی از آنها روشن به نظر می‌رسند و احتمالا نشان از آن دارد که اجسام سخت هستند.

پیش از این نیز چندین مورد گزارش منتشر شده بود که حکایت از کشف احتمالی اشیای باقی‌مانده از هواپیمای گم‌شده مالزیایی توسط هواپیماهای تجسس و ماهواره‌ها داشت، اما هیچ وقت محرز نشد که این اشیا واقعا متعلق به پرواز شماره ۳۷۰ هستند یا نه.

اکنون نیز هشام‌الدین حسین تاکید می‌کند که اگر این بار تایید شود اشیای کشف شده متعلق به پرواز ام‌اچ ۳۷۰ هستند، مالزی می‌تواند وارد مرحله بعدی بشود که جست‌وجو در اعماق اقیانوس است.

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی روز ۱۷ اسفند به هنگام عزیمت از این کشور به چین ناپدید شد و از آن زمان هنوز گروه‌های جست‌وجو نتوانسته‌اند آن را بیابند.

اما در حالی که جست‌وجوهای بین‌المللی گستره وسیعی از آسیا را شامل می‌شد، دولت مالزی روز دوشنبه، چهار فروردین اعلام کرد که پرواز ۳۷۰ جایی در جنوب اقیانوس هند پایان یافته و تمام ۲۳۹ سرنشین آن به‌طور قطعی کشته شده‌اند.

اسوشیتدپرس می‌نویسد که اطلاعات جدید به دست‌آمده اگرچه منطقه جست‌وجو را محدودتر از قبل کرده، اما این منطقه همچنان بسیار وسیع است، چیزی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع و برابر با سرزمین آلاسکا.
XS
SM
MD
LG