لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

ارزیابی سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران


در گزارش »برآورد اطلاعات ملی» آمریکا، گفته شده که ایران به دامن زدن به خشونت های عراق و حمایت از شبه نظامیان این کشور ادامه خواهد داد
در گزارش »برآورد اطلاعات ملی» آمریکا، گفته شده که ایران به دامن زدن به خشونت های عراق و حمایت از شبه نظامیان این کشور ادامه خواهد داد

پيش نويس گزارش اطلاعاتی آمريکا، تصوير تيره ای از وضعيت سياسی ايران، برنامه هسته ای اين کشور و «حمايت جمهوری اسلامی از گروه های شبه نظامی» ارايه کرده است.


گزارش «برآورد اطلاعات ملی» (NIE) درباره ايران، که بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا تدوين شده، در آستانه تکميل است . اين گزارش پس از کامل شدن، به جرج بوش رييس جمهوری آمريکا و سياستگزاران اين کشور ارايه می شود.


خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول يک ديپلمات آشنا به مسايل اطلاعاتی نوشته است که اين گزارش احتمالا تا هفته آينده تکميل خواهد شد.


گزارش مذکور، يکی از سه گزارشی است که توسط جامعه اطلاعاتی آمريکا، تهيه شده است. يکی از اين گزارش ها درباره ايران، ديگری درباره منطقه خليج فارس و سومی درباره وضعيت عراق است.


وضعيت سياسی در جمهوری اسلامی


گزارش وضعيت سياسی جمهوری اسلامی، به مسايل گوناگونی از اقتصاد تا برنامه هسته ای اين کشور پرداخته است.


گزارش همچنين بر آن است که آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، به رغم ناخشنودی عمومی از وضعيت اقتصادی کشور، در سمت خود باقی خواهد ماند

بر اساس اين گزارش، ايران همچنان برنامه هسته ای را دنبال می کند که هدف از آن، به باور ايالات متحده آمريکا و کشورهای ديگر، توليد سلاح هسته ای است. تهران می گويد برنامه هسته ايش صلح آميز و برای توليد انرژی است.


گزارش اطلاعاتی آمريکا، به يکی ديگر از اختلاف های عمده دو کشور ايران و آمريکا پرداخته و بر آن است که جمهوری اسلامی به دامن زدن به ناآرامی ها در عراق ادامه خواهد داد.


ايالات متحده آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کند که با پشتيبانی از شبه نظاميان شيعه، در نا آرامی های عراق دخالت دارد و مواد منفجره و سلاح در اختيار اين شبه نظاميان قرار می دهد.


ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق، اخيرا گفت که بيشتر کمک های نظامی ايران در اختيار سپاه مهدی، که رهبری آن را مقتدی صدر، روحانی تند شيعه عراقی به عهده دارد، قرار می گيرد.


حمايت مالی جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان نيز از ديگر مسايلی است که مورد انتقاد شديد دولت آمريکا قرار دارد.


بر پايه پيش بينی «برآورد اطلاعات ملی» آمريکا، جمهوری اسلامی، همراه با سوريه، به حمايت خود از اين گروه ها ادامه خواهد داد.


نوری المالکی از اين باور در ميان رهبران شيعه، که تلاش برای جايگزين کردن او می تواند حکومت عراق را فلج کند، بهره می برد
گزارش برآورد اطلاعات ملی

بر اساس ارزيابی اين گزارش، انتظار نمی رود رژيم جمهوری اسلامی در آينده نزديک تغيير کند. اين گزارش همچنين بر آن است که آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، به رغم ناخشنودی عمومی از وضعيت اقتصادی کشور، در سمت خود باقی خواهد ماند.


«برآورد اطلاعات ملی» و وضعیت عراق


در گزارش «برآورد اطلاعات ملی»، که آسوشیتدپرس بخش هایی از آن را نقل کرده، توانايی دولت نوری المالکی در مهار خشونت ها و فائق آمدن بر اختلاف های قومی، مورد ترديد قرار گرفته شده است.


در اين گزارش همچنين آمده است که حکومت عراق در عرض ۶ تا ۱۲ ماه آينده، متزلزل تر خواهد شد و وضعيت نيروهای امنيتی عراق تا آن حد بهبود نيافته که بتواند بدون کمک خارجی، توانايی عمل کردن داشته باشد.


به رغم برخی پيشرفت ها، تحليلگران نتيجه گرفته اند که سطح خشونت ها، از جمله خشونت های فرقه ای در عراق بسيار بالا است و شبکه تروريستی القاعده، هنوز قادر است در عراق، به حمله های قابل توجه دست بزند.


بر اساس اين گزارش ده صفحه ای، «رهبران سياسی عراق همچنان در اداره موثر کشور ناتوان هستند».


هری ريد رهبر اکثريت دمکرات سنای آمريکا گفته است گزارش حاضر، تاييدی است بر اين نکته که نيروهای آمريکايی در جنگ داخلی عراقی گرفتار شده اند و راهبرد کنونی جرج بوش درباره عراق، به نتيجه نرسيده است.


در گزارش «برآورد اطلاعات ملی» درباره عراق همچنين آمده است: «نوری المالکی از اين باور در ميان رهبران شيعه، که تلاش برای جايگزين کردن او می تواند حکومت عراق را فلج کند، بهره می برد.»


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، روز سه شنبه طی سخنانی در نشست سران کشورهای آمريکای شمالی گفت که عملکرد دولت آقای مالکی او را نا اميد کرده است. آقای بوش از مالکی خواست که برای برقراری صلح در عراق بيشتر تلاش کند.


XS
SM
MD
LG