لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

بازداشت کوهنوردان ايرانی در آذربايجان


کوهنوردان ایرانی در آذربایجان بازداشت شدند
کوهنوردان ایرانی در آذربایجان بازداشت شدند

کوهنوردان مازندرانی که برای صعود به قله چهار هزار متری شاه داغی در جمهوری آذربايجان به اين کشور رفته بودند، توسط پليس آذربايجان بازداشت شدند.


خبرگزاری فارس روز جمعه ۲۹ تير ماه با اعلام اين موضوع ياد آور شده است که کوهنوردان ايرانی هيج مشکلی از نظر گذرنامه و رواديد نداشته اند، اما «پليس آذربايجان آنان را در يک پارکينگ کاميون زندانی کرده است.»


در همين روز خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا در بازتاب خبر يادشده، تعداد کوهنوردان بازداشت شده را ۳۵ نفر اعلام کرده و نوشته است که برنامه آنان صعود به يکی از قلل آذربايجان در چهار گروه بوده است.


ايسنا از قول هاشمی نسب، يکی از ۳۵ کوهنورد بازداشت شده نوشته است: «روز ۲۷ تير چهار گروه کوهنوردی تربيت بدنی استان خراسان، جاويد بهشهر، بانک ملی آمل و کردستان از طريق آژانس اطهر تبريز برای فتح يک قله در آذربايجان وارد اين کشور شديم. پيش از اعزام، کارهای گذرنامه و ويزا را انجام داده بوديم تا به مشکلی بر نخوريم. در ورود به اين کشور هيچ مشکلی نداشتيم. به شهر هوبا در شمال اين کشور که رسيديم، شب شده بود و خواستيم استراحت کنيم.


راوی می افزايد: «در کنار پارکی چادر زديم که پليس آمد و گفت که « اين جا امنيت ندارد». گفتيم که اشکالی ندارد، همين جا می مانيم. اما آن ها با اصرار به اين که برايشان مسووليت دارد، اعلام کردند که ما را به جايی می برند که امنيت داشته باشد.»


ايسنا از قول هاشمی نسب به خبرگزاری دانشجويان ايران می گويد که پليس آنان را در يک پارکينگ اسکان داد که مخصوص رانندگان کاميون بود و امکانات اوليه مانند آب، سرويس بهداشتی را نداشت. به گفته وی، پس از ۱۴ ساعت اقامت در پارکينگ به هنگامی که قصد ترک آن محل را داشته اند، ماموران پليس با ممانعت از خروج آنان، اعلام می کنند: «بايد اين جا بمانيد تا تکليفتان روشن شود».


اين کوهنورد همچنين گفته است: «سرانجام پس از مدتی به ما اجازه‌ خروج دادند. وارد شهر شده و ماشينی را برای رفتن به پای کوه گرفتيم. پس از کمی طی مسير دوباره چند ماشين پليس آمدند و جلو ما را گرفتند و ما را به بيرون از شهر اسکورت کردند. هر چه با ماموران پليس صحبت کرديم، قانع نشدند. سرانجام چند نفر را به باکو برای ديدار با سفير فرستاديم اما، گفتند که سفارت نمی ‌توانند کاری برای ما بکنند. قول دادند که وضعيت ما تا شب مشخص شود اما تا اين لحظه در وضعيت نامعلومی بسر می بريم و در پارکی در باکو سرگردان هستيم و به اميد اين که مساله ما در آينده حل شود.»


لازم به ياد آوری است که چندی پيش نماينده شطرنج ايران به دليل داشتن ارز غير مجاز در فرودگاه مسکو دستگير و زندانی شد و سفارت جمهوری اسلامی ايران به فدراسيون شطرنج اعلام کرد که برای آزادی او هيچ اقدامی نمی تواند انجام دهد.


XS
SM
MD
LG