لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

وزیر خارجه کویت پیام «گفت‌وگو بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس» را به تهران می‌برد


شیخ خالد احمد الصباح وزیر امور خارجه کویت
شیخ خالد احمد الصباح وزیر امور خارجه کویت

وزیر امور خارجه کویت قرار است پیام «گفت‌وگو بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس» را به تهران ببرد. یک مقام ایرانی هم هدف سفر شیخ خالد احمد الصباح را ارائه پیام امیر این کشور به حسن روحانی بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، شیخ صباح خالد احمد الصباح روز سه‌شنبه پنجم بهمن گفته است که این سفر یک روزه چهارشنبه انجام خواهد شد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوی ایران، روز ۲۸‎ دی‌ماه ‎ گفته بود که حدود ۱۰ کشور از جمله کویت برای میانجیگری بین ایران و عربستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت شیخ صباح خالد احمد الصباح گفت، این پیام در خصوص روابط و گفت وگوهای بین شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.

وی اضافه کرده است، ما در منطقه با یکدیگر شریک هستیم، دارای منافع و مصالح مشترک هستم و ظرفیت های بسیاری برای تقویت داریم.

صباح خالد احمد الصباح تاکید کرده است که تهران و کویت به این مذاکرات علاقه مند هستند.

صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، نیز در نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس در آبان گذشته در منامه خواستار «گفت‌وگوی سازنده» با ایران شده بود.

این در حالی است که بهرام قاسمی روز سه‌شنبه اظهار داشت: «وزیر کویتی حامل پیامی از سوی امیر کویت برای رییس‌جمهوری اسلامی ایران است».

وی در خصوص اهداف سفر شیخ خالد احمد الصباح به ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران و کویت به عنوان دو کشور همسایه با مشترکات فراوان از دیر باز در تماس و در تعامل و رایزنی با هم بوده و هستند.

بهرام قاسمی گفت: این سفر یک روزه که از مدتی قبل مطرح و برای آن برنامه‌ریزی شده است در چارچوب روابط دو جانبه ایران و کویت انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: در این سفر همچنین قرار است علاوه بر مسائل دو جانبه و روابط فی‌مابین، در خصوص آخرین تحولات منطقه و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر به عمل آید.

با آغاز اعتراضات و درگیری‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ ایران از حکومت بشار اسد حمایت کرد و عربستان سعودی نیز از مخالفان حکومت سوریه پشتیبانی کرد.

همچنین در یمن، عربستان به رهبری ائتلاف عربی در حمایت از دولت عبدربه منصور هادی دست به عملیات نظامی زده است و در مقابل ایران از شبه‌نظامیان شیعه حوثی حمایت می‌کند.

به دنبال اعدام یک روحانی برجسته شیعه در عربستان، سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد مورد حمله قرار گرفت. عربستان در واکنش به این اقدام روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. در ادامه این اختلافات ایران نیز سفر حجاج به عربستان را متوقف کرد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عرب متهم می کنند و خواستار تغییر رویکرد تهران هستند.

XS
SM
MD
LG