لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

مقام ارشد سازمان ملل متحد: ۱۰هزار غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌اند


آثار بمباران هوایی عربستان در استان صعدا در یمن (عکس از آرشیو)
آثار بمباران هوایی عربستان در استان صعدا در یمن (عکس از آرشیو)

مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن روز دوشنبه ۲۷ دی ماه گفت طی جنگ تقريبا دو ساله در یمن ۱۰ هزار غیرنظامی کشته و حدود ۴۰ هزار نفر دیگر مجروح شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیمی مک گولدریک مسئول دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه این سازمان در یمن به خبرنگاران گفت: رقم تلفات براساس آمارهای مراکز پزشکی و درمانی تهیه شده و رقم واقعی آن ممکن است بیشتر از این باشد.

این مقام سامان ملل با اشاره به تلفات بالای انسانی در جنگ یمن، گفته است: این جنگ بدون هیچ تاخیری باید متوقف شود.

این اولین باری است که مسئولان سازمان ملل متحد چنین رقم بالایی از تلفات در درگیریهای یمن را اعلام می کنند. قبلا این نهاد رقم تلفات غیرنظامیان را حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرده بود.

در جنگ یمن، فقیرترین کشور عربی، شیعیان حوثی و متحدان آنها با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که از دولت يمن حمايت می کند می جنگند.

اين ائتلاف از مارس ۲۰۱۵ با هدف بازگرداندن قدرت به حکومت یمن که توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود حملات هوایی خود را آغاز کرد. در آن سال پس از تصرف شهر صنعا پایتخت و بخش عمده‌ای از خاک این کشور توسط شیعیان حوثی، رییس جمهور و مقامات دولت یمن به عربستان پناه بردند.

اظهارات مقام ارشد سازمان ملل متحد همزمان با سفر اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن به بندرعدن منتشر می شود. عدن اکنون پایتخت موقت دولت یمن به ریاست جمهوری عبد ربه منصور هادی است.

به گفته مقامات دولت یمن فرستاده ویژه سازمان ملل متحد قرار است به عبد ربه منصور هادی که طرح صلح قبلی را رد کرده بود طرح صلح جدیدی را پیشنهاد دهد.

طرح صلح قبلی که در آن آقای هادی در حاشیه قرار می گرفت و شورشیان حوثی به رسمیت شناخته می شدند مورد حمایت آمریکا بود.

یکی از دلایل مهم توقف مذاکرات صلح اختلاف نظر بر سر جدول زمانی است. عبد ربه منصور هادی بر اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید می کند که طبق آن شورشیان حوثی باید از تمام شهرها خارج شده و سلاح‌های خود را تحویل دهند. در مقابل حوثی‌ها بر یک توافق سیاسی تاکید دارند که براساس آن در ازای خروج از مناطق تحت کنترل خود و تحویل سلاح‌هایشان بايد در قدرت سیاسی کشور سهیم شوند.

XS
SM
MD
LG