لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

استقبال سازمان ملل از موضع روسیه برای پذیرش آتش بس ۴۸ ساعته در حلب 


حلب (عکس از ارشیو)
حلب (عکس از ارشیو)

پس از آنکه روسیه اعلام کرد که از برقراری آتش بس ۴۸ ساعته در حلب حمایت می کند، استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از این موضع استقبال کرده و گفته تیم‌های عملیاتی برای ارسال کاروان کمک‌های انسان دوستانه به مناطق محاصره شده، آماده می شوند.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرده که آماده است در راستای ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مناطق محاصره شده، یک آتش بس ۴۸ ساعته را در حلب بپذیرد.

طبق این گزارش دپیلمات‌های غربی به طور محتاطانه از این موضع روسیه استقبال کرده و گفته اند سازمان ملل می بایست مسئولیت عملیات کمک رسانی به این مناطق را برعهده داشته باشد.

استفادن دی میستورا پیشتر خواهان برقراری آتش بسی دو روزه در حلب شده بود تا ضمن ارسال کمک‌ها انسان دوستانه و مایحتاج غذایی و دارویی به منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق حلب و منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی در غرب حلب، مجروحان از این مناطق تخلیه شوند.

آقای دی میستورا روز پنجشنبه در بیانیه ای گفته است تیم هماهنگی وکمک رسانی‌های انساندوستانه سازمان ملل متحد اقدامات خود برای چالش پیش رو را آغاز کرده است.

فرستاده سازمان ملل تاکید کرده است: برنامه ما این است که جزییات را به طور دسته جمعی مشخص کرده و آماده ارسال کاروان های کمک در سریعترین زمان ممکن بشویم.

آقای دی میستورا گفته است، مسکو می بایست دولت سوریه و نیروها ی متحد آن را وادار کند تا به حفظ مقررات آتش بس در مدت تعیین شده پایبند باشند و از سوی دیگر آمریکا و دیگر کشورهای ذی نفوذ می بایست اطمینان حاصل کنند که گروه‌های شورشی مخالف حکومت بشار اسد آتش بس را رعایت خواهند کرد.

در همین حال، یک دیپلمات غربی گفته است چالش پیش رو چگونگی ارسال کمک‌های انساندوستانه به مناطق محاصره شده است و این که آیاروسیه واقعا به این آتش بس پایبند خواهد بود یا آن را برای پیشبرد اهداف خود مطرح کرده است.

سازمان ملل متحد به تازگی نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» بی‌سابقه در حلب هشدار داده و از روسیه و آمریکا خواسته بود تا هرچه زودتر بر سر آتش بس در این شهر توافق کنند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارش ماهانه خود به شورای امنیت که رویترز روز سه شنبه به نسخه‌ای از آن دست یافته، گفته بود: ما در آستانه خطر یک فاجعه انسانی در حلب هستیم که در جنگ پنج ساله سوریه بی‌سابقه است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرده است: نبرد برای تصرف منابع و قلمر باعث شده است که مناطق مسکونی بی‌محابا هدف حملات قرار گیرند از جمله با بمب‌ها حاوی مواد آتشزا و ناپالم که منجر به کشته شدن غیرنظامیان و دهها کودک شده است.

XS
SM
MD
LG