لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

خوش بينی چين به پيمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی


در چارچوب گفت .گو های شش جانبه کره شمالی پذیرفت برنامه های اتمی خود را در عرض شصت روز متوقف کند
در چارچوب گفت .گو های شش جانبه کره شمالی پذیرفت برنامه های اتمی خود را در عرض شصت روز متوقف کند

وو دا وی، نماينده ارشد دولت چين در گفت و گوهای شش جانبه بحران اتمی کره شمالی که برای ديدار و گفت وگو با دولتمردان ژاپنی به توکيو سفر کرده است، روز شنبه بيست و هشتم آوريل اظهار داشت پکن به حل مسالمت آميز مساله اتمی کره شمالی در چارچوب پيمان هسته ای اين کشور خوشبين است.


آقای وو با اشاره به اين مطلب که «خبرهای خوشی به زودی اعلام خواهد شد»، گفت:«دولت ( نيمه خودگردان ) ماکائو در جستجوی راهی است تا دارايی های کره شمالی را به پيونگ يانگ منتقل کند».


در نتيجه گفت و گوهای شش جانبه، کره شمالی در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی پذيرفت در قبال دريافت انرژی، برنامه های اتمی خود را در عرض شصت روز متوقف کرده و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد از تاسيسات هسته ای اين کشور ديدن کنند

نماينده ارشد دولت چين همچنين از تماس های آژانس بين المللی انرژی اتمی با کره شمالی خبر داد و اضافه کرد:«کره شمالی به آژانس اعلام کرده است در صورتی به بازرسان اجازه می دهد وارد کره شمالی شوند که سرمايه های اين کشور به طور کامل آزاد شده باشد».


وی گفت:«پيمان خلع سلاح هسته ای کره شمالی تصريح می کند که اين کشور بايد تمامی سلاح های کشتار جمعی خود را از بين ببرد».


بنا به اظهارات آقای وو اين پيمان همچنين برنامه های غنی سازی اورانيوم کره شمالی را در بر می گيرد.
چين بزرگترين حامی و هم پيمان کره شمالی محسوب می شود که نقش مهمی را در مذاکرات شش جانبه هسته ای اين کشور ايفا کرده است.


در نتيجه گفت و گوهای شش جانبه، کره شمالی در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی پذيرفت در قبال دريافت انرژی، برنامه های اتمی خود را در عرض شصت روز متوقف کرده و به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دهد از تاسيسات هسته ای اين کشور ديدن کنند.


اين مهلت شصت روزه در چهاردهم ماه آوريل جاری به پايان رسيد بی آن که اجرا شود.


XS
SM
MD
LG