لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

اولمرت: ايران در حال توسعه برنامه تسليحات اتمی است


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، پس از دیدار با آنگلا مرکل گفت است که شواهد نشان می دهد که ايران درصدد دستيابی به تسليحات هسته ای است
اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، پس از دیدار با آنگلا مرکل گفت است که شواهد نشان می دهد که ايران درصدد دستيابی به تسليحات هسته ای است

اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، گفت: شواهد نشان می دهد که ايران درصدد دستيابی به تسليحات اتمی است و کوچکترين اشتباهی در قبال اين مسئله قابل پذيرش نيست.


آقای اولمرت، روز سه شنبه، دوازدهم فوريه، پس از گفت وگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلين، گفت:«ايرانی ها در حال توسعه برنامه خود برای ايجاد توانمندی در زمینه سلاح های غير متعارف هستند. شواهد نشان می دهد که برنامه ايرانی ها ساده نيست.»


نخست وزير اسرائيل افزود:«يک چالش اصلی وجود دارد و ما نمی توانيم در قبال اين مسئله (حتی) يک اشتباه بکنيم.»


وی در پاسخ به اين پرسش که «آيا اسرائيل گزينه نظامی را برای مقابله با ايران بررسی خواهد کرد؟»، به پاسخ جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در اين باره اشاره کرد و گفت:« يک بار(جرج) بوش، رييس جمهوری، گفته بود: هيچ گزينه ای حذف نشده است، و من فکر می کنم اين توضيح جالبی است و چيزی ندارم که به آن اضافه کنم.»


  • «ايرانی ها در حال توسعه برنامه خود برای ايجاد توانمندی سلاح های غير متعارف هستند. شواهد نشان می دهد برنامه ايرانی ها ساده نيست».
اوهود اولمرت

اسرائيل، که کشوری دارای قدرت هسته ای اعلام نشده است و گفته می شود دست کم ۲۰۰ کلاهک هسته ای را در اختيار دارد، ايران را متهم می کند که به طور مخفيانه و زير پوشش برنامه هسته ای مناقشه برانگيز خود درصد توليد سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.


آمريکا و اسرائيل خواستار تشديد فشار بر ايران با تصويب قطعنامه سوم تحريم عليه این کشورهستند، تا از اين طريق تهران را وادار کنند فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


نخست وزير اسرائيل، همچنین، از اقدام آلمان در افزايش فشار بر ايران و کاهش مبادلات تجاری با تهران استقبال کرد.


آلمان به همراه کشور های موسوم به گروه ۱+۵ می کوشند تا با ارايه همزمان مشوق ها و افزایش تحريم ها ايران را متقاعد کنند که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


اصرار ایران بر دینبال کردن برنامه غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد از سوی کشورهای غربی عاملی نگران کننده توصیف شده است که می تواند به عنوان تلاش ایران برای تولید و ساخت سلاح هسته ای باشد.


اهود اولمرت که يکشنبه شب وارد برلين شد با وزير دفاع آلمان نيز ملاقات کرده و قرار است روز سه شنبه قبل از ترک برلين، با رييس جمهوری و رييس پارلمان آالمان نيز گفت وگو کند.


به گفته مقام های اسرائيل، اين کشور قصد دارد بر تلاش خود برای فشار هر چه بيشتر بر جمهوری اسلامی در شورای امنيت سازمان ملل، بيافزايد.


پيش نويس قطعنامه سوم تحريم ايران که توسط کشورهای موسوم به ۱+۵؛ فرانسه، آمريکا، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، تهيه شده، در حال حاضر به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارایه شده است و این شورا در حال بررسی این پیش نویس است.


در پيش نويس قطعنامه تازه پيشنهادی گروه ۱+۵ عليه ايران، تحريم هايی همچون ممنوعيت سفرهای خارجی برای افراد و فروش تجهيزاتی که قابليت استفاده در فعاليت های هسته ای دارند، در نظر گرفته شده است.


در اين پيش نويس از همه کشورهای جهان خواسته شده است در روابط مالی خود با ايران، مانند اعتبارات صادراتی، ضمانت و بيمه، «هشيارانه»عمل کنند.


اين سند همچنين خواستار«هشياری» در قبال معاملات مالی با بانک های ايران، به ويژه «بانک صادرات و بانک ملی»، شده است


ايران تا کنون با سرپيچی از در خواست دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد در باره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است و به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که درصدد است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه دهد.


ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه ها برای توليد برق انجام می دهد، اين در حالی است که آمريکا و اتحاديه اروپا تهران را متهم می کنند که اين کشور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحاتی هسته ای است.


XS
SM
MD
LG