لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

ایران: قرائن و شواهدی برای ادعاهای مقام بریتانیایی وجود ندارد


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، می گوید هیچ قرائن و شواهدی برای اظهارات مقام بریتانیایی درباره پیشنهاد پشت پرده وجود ندارد
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، می گوید هیچ قرائن و شواهدی برای اظهارات مقام بریتانیایی درباره پیشنهاد پشت پرده وجود ندارد
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز شنبه اظهارات سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد درباره پيشنهاد پشت پرده تهران به غرب را ادعايی بی اساس خواند.

جان ساورز، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، در يک برنامه مستند تلويزيونی که روز شنبه از شبکه بی بی سی پخش شد، گفته بود ايران پيشنهاد کرده بود در مقابل کاهش مخالفت های غرب با برنامه غنی سازی اورانيوم اين کشور، حملات به نيروهای بريتانيايی در عراق را متوقف کند.

آقای ساورز زمان این مذاکرات را مشخص نکرده است اما به نظر می رسد، این مذاکرات پیش از سر گیری غنی سازی اورانیوم توسط ایران در سال ۲۰۰۵ رخ داده باشد.

آقای قشقاوی در اين زمينه گفت: مسوولان ارشد ايران به دفعات اظهار کرده‌اند که اين کشور هيچ‌گونه دخالتی در حملات داخلی عليه نيروهای آمريکايی نداشته است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ايران «هيچ قرائن و شواهدی نيز بر اين ادعاهای بی‌اساس وجود ندارد.»

آقای قشقاوی می گوید: ايران از ابتدای شروع جنگ در افغانستان و عراق برای بازگشت صلح و ثبات و ايجاد آرامش در اين کشورها فعاليت داشته و در اين زمينه‌ گفت‌وگوها و همکاری‌های منظمی را با نيروهای بين‌المللی داشته است.

به گفته سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد در بحبوحه خشونت ها در عراق در سال ۲۰۰۵ که بمب های کنار جاده ای از موارد اصلی تلفات نظاميان بريتانيايی و امريکايی در عراق بود، مقامات ايران پيشنهاد کرده بودند تا در برابر گرفتن امتياز به حملات پايان دهند.

در اوج خشونت ها در عراق، بريتانيا و آمريکا ايران را متهم می کردند که شبه نظاميان عراقی را مسلح می کند، ايران اين اتهامات را رد می کرد.

آقای ساورز گفته بود مقامات ايرانی که به اروپا سفر می کردند در مذاکرات خصوصی خود علاوه بر تاييد دخالت خود در عراق، پيشنهاد می کردند در مقابل همکاری تهران در توقف اين حملات، غرب نيز مخالفت خود با برنامه هسته ای اين کشور را متوقف کند.

آقای ساورز افزوده بود: ايرانی هايی به لندن، پاريس و برلين آمده و تقاضا می کردند تا به طور خصوصی در هتل با مقامات اين کشورها گفت وگو کنند.

آقای ساورز در مستند تلويزيونی با عنوان «ايران و غرب: رويارويی اتمی» با اشاره به ديدار های خصوصی بين ديپلمات های ايرانی با مقامات کشورهای غربی گفته بود:«ايرانی ها تمايل داشتند با انجام يک معامله امتياز بگيرند؛ به اين نحو که آنها کشتن نيروها ما را در عراق متوقف کنند و در مقابل به آنها اجازه داده شود به برنامه هسته ای خود ادامه دهند.»

سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد اضافه کرده بود:« آنها می گفتند ما به کشتن شما و همچنين تضيعف روند سياسی در عراق پايان می دهيم ، در عوض شما به ما اجازه بدهيد برنامه هسته ای خود را بدون مزاحمت ادامه دهيم.»

به گفته آقای ساورز دولت بريتانيا اين پيشنهاد را رد کرد و پس از اندک زمانی ايران غنی سازی اورانيوم را از سر گرفت.

ايران از تابستان سال ۲۰۰۵ ، پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهوری، غنی سازی اورانيوم را از سر گرفت.
XS
SM
MD
LG