لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

روسیه خواهان تشدید تلاش ها برای آغاز مذاکره با ایران شد


سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، می گوید جامعه جهانی برای جلب تظر ایران برای ادامه مذاکرات نیازمند رویکردی جدیدی است. عکس از : AFP
سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، می گوید جامعه جهانی برای جلب تظر ایران برای ادامه مذاکرات نیازمند رویکردی جدیدی است. عکس از : AFP

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز سه شنبه از جامعه جهانی خواست برای حل مناقشه هسته ای ایران با تشدید تلاش ها برای مذاکره دیدگاه های تازه ای را به کار گیرد.


آقای لاوروف که در پاريس صحبت می کرد، گفت:«ما بايد به دنبال ابداع رویکرد تازه ای باشيم که براساس آن اول، و مهمتر از همه، هر کاری که ممکن- وحتی غيرممکن- است برای آغاز مذاکرات با ايران انجام داد».


آقای لاوروف در خواست مذاکره با ايران را پس از مذاکره با برنار کوشنر، وزير امورخارجه فرانسه، بيان کرد.


در حالی وزير امو خارجه روسيه خواهان مذاکره با ايران شده است که هفته گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد سومين قطعنامه تحريم عليه تحريم، به دليل خودداری از توقف غنی سازی اورانيوم، را تصويب کرد.


  • «ما بايد به دنبال ابداع رویکرد تازه ای باشيم که براساس آن اولا، و مهمتر از همه، هر کاری که ممکن- وحتی غيرممکن- است برای آغاز مذاکرات با ايران انجام داد».
سرگئی لاوروف

براساس قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد تعداد بيشتری از شرکت ها و مقامات ايرانی مرتبط با برنامه هسته ای اين کشور، مشمول محدوديت خواهند شد.


در همین زمینه، وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ روز دوشنبه هفته گذشته پس از تصويب قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی، از ايران خواستند مذاکره برای حل مناقشه هسته ای اين کشور را با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ادامه دهد.


گروه ۱+۵ در بيانيه خود همچنين تاييد کرده بود که در مذاکرات با تهران، تضمين می کنند تا پيشنهاد کمک های اقتصادی و بازرگانی را که در سال ۲۰۰۶ ميلادی به ايران ارائه شده بود، گسترش دهند.


ايران در واکنش به این در خواسته اعلام کرد که حاضر است به ميز مذاکره بازگردد، اما اين کشور تصريح کرد که قدرت های جهانی بهتر است روش تهديد و مذاکره در مواجهه با ايران را کنار بگذارند.


جواد وعيدی، يکی از مذاکره کنندگان هسته ای ايران، روز يکشنبه گفته بود که اگرغرب می خواهد با ايران وارد يک گفت وگوی عادلانه و برابر شود بايد دست از تهديد بردارد.


در همين زمينه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به در خواست کشورهای ۱+۵ برای آغاز مذاکرات، گفته بود که از اين پس، تهران با «هيچ کس» درباره برنامه هسته ای خود «خارج از چارچوب آژانس» مذاکره نمی کند.


کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، روسيه و چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، از سال ۲۰۰۶ تاکنون کوشيده اند با ارائه مشوق های اقتصادی از يک سو و اعمال تحريم ها از سوی ديگر، ايران را وادار کنند تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، طی هيجده ماه گذشته در مذاکرات خود با علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی، و سپس با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران، کوشيده است تا با ارايه مشوق های اقتصادی مقامات اين کشور را به تعليق غنی سازی ترغيب کند.


آغازه دور تازه مذاکره


در همین حال، آقای سولانا روز دوشنبه گفته بود که اتحاديه اروپا باب مذاکره با ايران درباره برنامه اتمی اش را باز می گذارد و جامعه جهانی خواستار گفت و گو با تهران است.


آقای سولانا افزوده بود: به رغم تصويب تحريم ايران از سوی سازمان ملل در هفته گذشته، جامعه جهانی می خواهد که مذاکرات جديدی را برای حل مشکل پرونده هسته ای ايران آغاز کند.


وی در بروکسل به خبرنگاران گفته بود:«تحريم جديد تصويب شده است، اما در آن واحد ما می خواهيم راه باريکه گفت و گو را دنبال کنيم.»


اظهارات آقای سولانا يک روز پس از سخنان وزير امور خارجه جمهوری اسلامی بيان می شود که اعلام کرده بود در صورتی که مذاکرات با اتحاديه اروپا هدفمند باشد، ايران هر پيشنهادی را در اين چارچوب بررسی می کند.


اما آقای سولانا گفت که سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران هنوز برای مذاکره با او تماسی نگرفته است.


گفت وگوهای ميان نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و خاوير سولانا از پاييز گذشته که بدون نتيجه پايان يافت، همچنان قطع است.


آقای سولانا در پايان ديدار ماه نوامبر خود با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفته بود که مذاکرات با وی «مايوس کننده» بود.


XS
SM
MD
LG