لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

نمايندگان خبرگان خواهان رسيدگی به اظهارات مشايی شدند


بيش از پنجاه نماينده مجلس خبرگان رهبری ايران در نامه ای خواهان برخورد با رحیم مشایی شده اند.
بيش از پنجاه نماينده مجلس خبرگان رهبری ايران در نامه ای خواهان برخورد با رحیم مشایی شده اند.

بيش از پنجاه تن از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری ايران در نامه ای به آیت الله علی خامنه ای خواهان رسيدگی به اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهوری ايران، درباره «دوستی ايران با مردم اسرائيل» شدند.


در حالی که بيش از ۴۴ نماينده روحانی مجلس روز سه شنبه در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، از حضور آقای مشايی در دولت نهم انتقاد کرده اند، روز چهارشنبه بيش از ۵۰ نماينده مجلس خبرگان رهبری نيز حضور اسفنديار رحيم مشايی در دولت را «متناسب با شان دولت محمود احمدی نژاد» ندانستند.


نمايندگان مجلس خبرگان در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی ایران از بی توجهی به اعتراض های روحانيون و نمايندگان مجلس در خصوص اظهارات آقای مشايی، انتقاد کرده اند.


آيت‌الله مرتضی مقتدايی، عضو مجلس خبرگان، در این زمینه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است:« نمايندگان مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای در ارتباط با صحبت‌های آقای مشايی و بی‌توجهی‌ای که به اعتراض نمايندگان مجلس، متدينان، مسئولان و حتی مراجع شده، اعتراض خود را طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری اعلام و در واقع ناراحتی خود را بيان کردند».


آیت الله مقتدایی گفته است که اين نامه در ديدار اخير اعضای خبرگان با آیت الله خامنه ای از سوی اعضا به وی ارائه شده است


اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، برای نخستين بار در اوايل تيرماه سال جاری گفته بود: «ايران امروز با مردم آمريکا و اسرائيل دوست است. هيچ ملتی در دنيا دشمن ما نيست اين افتخار است البته ما دشمن داريم و ناجوانمردانه ترين دشمنی ها در دنيا به ملت ايران صورت می گيرد. ما مردم آمريکا را از برترين ملت های دنيا می دانيم.»


به دنبال اعتراض محافظه کاران و به ويژه علی لاريجانی، رييس مجلس، به اين اظهارات، آقای مشايی با عقب نشينی از گفته های خود اعلام کرد که منظور وی از مردم اسرائیل، «يهوديان مهاجر به اسرائيل» نبوده است.


اين در حالی است که آقای مشايی بار ديگر در ۲۰ مرداد، بار ديگر سخنان اوليه اش را تکرار کرد و در حضور خبرنگاران گفته بود: «برای هزارمين بار اعلام می کنم که ما با مردم دنيا دوست هستيم، حتی با مردم آمريکا و اسراييل.»


به نظر می رسد اعتراض نمايندگان مجلس خبرگان، که متشکل از روحانيون بلند پايه جمهوری اسلامی است، مجموعه فشارهای موجود بر محمود احمدی نژاد برای برخورد با آقای مشايی را افزايش دهد.


تحلیگران مسایل ایران می گویند: ورود مجلس خبرگان که در ساخت سیاسی نظام جمهوری اسلامی کار نظارت و تعیین رهبری را بر عهده دارد، به مسئله اظهارات آقای مشایی، بیانگر حساسیت و اجتناب ناپذیر کردن واکنش آقای احمدی نژاد به این موضوع خواهد بود.


اين در حالی است که از زمان بروز واکنش های روحانيون و محافظه کاران به اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، محمود احمدی نژاد تاکنون در اين خصوص موضع گيری نکرده است.


از سوی دیگر و به دنبال نامه ۴۴ روحانی مجلس به آيت الله خامنه ای، محمد تقی رهبر نماينده اصفهان در مجلس، به خبرنگاران گفت: «مجمع نمايندگان روحانی مجلس تصميم گرفت تا نامه ‌ای به مقام معظم رهبری بنويسد و در اين نامه تاکيد کند که چرا آقای احمدی ‌نژاد ریيس جمهور اصرار دارد تا اسفنديار رحيم مشايی، ریيس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری در اين سمت باقی بماند».


وی افزود:« تاکنون ۴۴ نماينده روحانی مجلس اين نامه را امضا کرده ‌اند و ما علاوه بر آنکه نامه را خدمت مقام معظم رهبری می ‌فرستيم، نسخه ‌ای از آن را در اختيار رییس جمهور قرار می ‌دهيم.»


پيش از اين، مقام های ايران از دوستی مردم ايران و آمريکا سخن گفته بودند اما سخن از دوستی با «مردم اسرائيل» بی سابقه بوده است، چرا که ايران کشور اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و از اين کشور با عنوان «رژيم اشغالگر قدس» نام می برد.


محمود احمدی نژاد بارها با نفی هالوکاست، کشتار يهوديان در جنگ جهانی دوم، خواستار محو اسرائيل از نقشه جهان شده بود. مخالفان اظهارات آقای مشايی اعلام کرده اند که ابراز چنين سخنانی «مشروعيت بخشيدن» به اسرائيل است.


طرح سئوال از رييس جمهور


همزمان با تشديد فشارهای روحانيون و جريان های محافظه که پيشتر حامی محمود احمدی نژاد بودند، نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه خبر دادند که «طرح سئوال از رييس جمهور» در مورد آقای مشايی را ۷۴ نماينده امضا کرده اند.


علی مطهری، نماينده تهران در مجلس، در اين زمينه گفته است:« حد نصاب برای حضور و پاسخگويی رييس ‌جمهور در مجلس امضای حداقل ۷۲ نماينده مجلس است که در حال حاضر تعداد امضاها به حد نصاب رسيده است.»


آقای مطهری که در جريان نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، از محمود احمدی نژاد حمايت کرد، در ادامه افزوده است: «بر اين عقيده هستيم که مهلت يک هفته‌ ای به رييس‌ جمهوری بدهيم تا اگر می ‌خواهند عکس‌ العملی درباره رحيم ‌مشايی داشته باشند فرصتی داشته باشند اما اگر همچنان بر سکوت خود پافشاری کردند اين طرح سؤال را تقديم هيئت رييسه مجلس خواهيم کرد.»


اسفنديار رحيم مشايی در دوره مديريت آقای احمدی نژاد بر شهرداری تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی وی بود. وی همچنين در در جريان انتخابات سال ۸۴، مديريت ستاد انتخاباتی احمدی نژاد را بر عهده داشت.


آقای مشايی علاوه بر معاونت رياست جمهوری، با محمود احمدی نژاد نيز نسبت سببی دارد. پسر دوم محمود احمدی نژاد به تازگی با دختر اسفنديار رحيم مشايی ازدواج کرده است.


XS
SM
MD
LG