لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

پنتاگون تدوین طرح های جديد برای حمله نظامی به ايران را رد کرد


جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع امريکا، پنتاگون.
جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع امريکا، پنتاگون.

سخنگوی وزارت دفاع آمريکا روز چهارشنبه گزارش رسانه های خبری درباره تهیه طرح های جدید برای حمله نظامی به ايران را رد کرد و گفت: سیاست های واشينگتن برای متوقف کردن کمک های جمهوری اسلامی به شبه نظامیان شیعه، به داخل مرزهای عراق محدود است.


در همين حال، يک مقام نظامی آمريکا نيز گمانه زنی ها درباره تدوین طرح های جديد برای حمله نظامی به ايران را رد کرد.


به گزار ش خبر گزاری رويترز، ژنرال جان ساتلر، مدير نظامی طرح های استراتژيک پنتاگون، با اشاره به اين نکته که پنتاگون طرح هايی از قبل آماده برای مناقشه های بالقوه در سراسر جهان دارد، تصريح کرد: هيچ دستور خاصی به مقامات نظامی اين کشور برای گسترش و تنظيم طرح های جديد حمله به ايران صادر نشده است.


جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع امريکا، پنتاگون، نیز در واکنش به گزارش ها در خصوص برنامه ریزی جدید برای مقابله با ایران گفت:«اطلاعی از افزايش يا تجدید نظر در طرح های نظامی حمله به ايران ندارم».


سخنگوی پنتاگون به خبرنگارانی که به همراه وزير دفاع آمريکا در حال سفر بودند، گفت:«آنچه که در رسانه ها مطرح شده با آنچه که من از پنتاگون می دانم مطابقت ندارد».


شبکه خبری امريکايی سی بی اس نيوز روز سه شنبه گزارش داده بود که پنتاگون دستور داده است تا گزينه های جديدی برای متوقف کردن کمک های ايران به شبه نظامیان شیعه عراقی، مورد بررسی قرار گيرد.


جف مورل گفت:«تمرکز تلاش های ما برای مقابله با حمايت تسليحاتی و آموزشی ايران از شبه نظاميان، محدود به داخل عراق خواهد بود».


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، نیز روز چهارشنبه گزارش های مربوط به تدارک پنتاگون برای حمله به ايران را تکذيب کرد.


با اين حال آقای گيتس تصريح کرد: اعزام ناو هواپيما بر يو اس اس ابراهام لينکلن به خليج فارس، بايد به مثابه «ياد آوری» قدرت نظامی آمريکا به ایران ارزيابی شود.


  • «تمرکز تلاش های ما برای مقابله با حمايت تسليحاتی و آموزشی ايران از شبه نظاميان، محدود به داخل عراق خواهد بود».
سخنگوی پنتاگون

پيشتر سخنگوی پنتاگون گفته بود که ناوهواپيمابر يو اس اس ابراهام لينکلن روز سه شنبه وارد خليج فارس شده است تا جايگرين ناوهواپيمابر يو اس اس هری ترومن شود که تا دو روز ديگر منطقه را ترک می کند.


اين در حالی است مقامات پنتاگون به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفتند: ناو هواپيما بر يو اس اس هری ترومن خليج فارس را ترک کرده است، اما همچنان در اختيار فرماندهی ناوگان پنچم آمريکا در خليج فارس است.


مقامات نظامی آمريکا طی هفته های اخير لحن تند تری در برابر ايران اتخاد کرده اند. اين در حالی است که تلفات نيروهای امريکايی در ماه آوريل در جريان درگيری با شبه نظاميان شيعه عراقی افزايش يافته است.


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق، مکررا سپاه قدس، بخش برون مرزی سپاه پاسداران، را متهم کرده است که شبه نظاميان شيعه عراقی را مسلح کرده و به آنها آموزش نظامی می دهد.


ژنرال پترائوس ماه گذشته به کنگره آمريکا گفته بود: «گروه های ويژه» خطری جدی برای استقرار دمکراسی در عراق هستند و ايران از اين گروهها حمايت می کند.


ایران اظهارات مقامات آمریکایی را رد می کند و تصریح می کند که عامل افزایش خشونت ها در عراق حضور نیروهای خارجی در این کشور است.


درياسالار مايکل مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نيز جمعه گذشته گفته بود: ايران کمک های تسليحاتی و آموزشی خود به شبه نظاميان شيعه عراقی را افزايش داده است و واشينگتن گزينه نظامی را برای توقف تهران از دستور کار خارج نکرده است.


رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا گفته بود: ايالات متحده همچنان به رويکرد ديپلماتيک، اقتصادی و ديگر شيوه های غير نظامی برای ترغيب ايران به تغيير رفتار در عراق و منطقه ادامه می دهد، اما پنتاگون گزينه نظامی را نيز مد نظر خواهد داشت.


درياسالار مايکل مولن افزوده بود:«وقتی می گويم گزينه نظامی از روی ميز کنار گذاشته نمی شود، قطعا بيش از اين می رساند که گزينه نظامی را در اختيار داريم».


XS
SM
MD
LG