لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

اخوان المسلمين درخواست ايران برای ميانجی گری در بحران سوريه را رد کرد


تظاهرات ضد دولتی در سوریه
تظاهرات ضد دولتی در سوریه
يک مقام گروه اخوان المسلمين سوريه می گويد، ايران برای ميانجيگری و دست يابی به راه حلی سياسی برای بحران دهه ماه در سوريه، با اين گروه تماس گرفته است، اما اخوان المسلمين اين در خواست را رد کرده است.

محمد الدروبی يکی از رهبران گروه اخوان المسلمين در گفت وگو با خبرگزاری رويترز اين مطلب را اعلام کرده است.

محمد الدروبی گفته است که گروه اخوان المسلمين در جريان جزئيات طرح پيشنهادی ارائه شده از سوی ايران در روز ۲۰ دسامبر برای ميانجی گری با دولت سوريه، قرار نگرفته است و اين گروه فرصتی به چمهوری اسلامی برای به بحث گذاشتن موضوع نداده است.

اين رهبر برجسته در گروه اخوان المسلمين گفت که اين گروه به ميانجی گری های ايران توجهی نخواهد کرد مگر آن که اين کشور «موضع بی طرف در نزاع ميان مردم و نظام بشار اسد اتخاذ کند.»

او ادامه داد: «تا زمانی که ايرانی ها از يک طرف در تنش حمايت می کنند، اخوان المسلمين گفت و گو با آن ها را نخواهد پذيرفت.»

دولت سوريه متحد اصلی جمهوری اسلامی ايران در منطقه است. با آغاز اعتراض های سوريه تهران موضعی در مخالفت با معترضان اعلام و از نظام حاکم بر سوريه حمايت کرد.

روزنامه فرامنطقه ای الحيات چهارشنبه به نقل از طيفور فاروق معاون دبيرکل گروه اخوان المسلمين سوريه محتوای طرح ميانجی گری ايران را منتشر کرده است. برپايه اين گزارش مسئولان ايرانی به گروه اخوان المسلمين پيشنهاد داده اند در مقابل ادامه رياست جمهوری بشار اسد، اداره دولت را در دست گيرد.

طيفور فاروق خاطرنشان کرده است که اخوان المسلمين اين پيشنهاد را رد کرده است.

سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود، شمار کشته شدگان غير نظامی در سوريه از زمان شروع اعتراض ها را بيش از ۵هزار نفر برآورد کرده است. مقام های دولتی سوريه می گويند که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست هستند. معترضان اما می گويند که اين روايت تنها بهانه ای برای سرکوب اعتراض های مسالمت آميز است.

طيفور فاروق در ادامه مصاحبه خود با روزنامه الحيات گفته است که گروه اخوان المسلمين روابط خود با گروه فلسطينی حماس را به طور کامل قطع کرده است.

حماس که دمشق پايتخت سوريه را به عنوان مرکز خود برگزيده، از شمار اعضای خود در اين کشور کاسته است، اما همچنان از موضع گيری صريح موافق يا مخالف در مقابل اعتراض های اين کشور، پرهيز می کند.

آتش بس در الزبدانی

در همين حال گزارش ها حاکی از آن است که کنترل شهر الزبدانی سوريه واقع در نزديکی مرز لبنان، به طور کامل به دست مخالفان بشار اسد افتاده است. با ادامه نا آرامی ها در سوريه که ماه دهم خود را پشت سر می گذراند، تهديد جنگ داخلی بر اين کشور سايه افکنده است. در ماه های اخير نيروهای نظامی جدا شده از نظام بشار اسد، محدوده جنگ خود را با نيروهای دولتی توسعه داده اند.

از سوی ديگر، منابع معترضان سوريه و ساکنانی از شهر الزبدانی که کنترل آن در دست مخالفان بشار اسد افتاده است، در گفت و گو با خبرگزاری رويترز از آتش بس ناپايدار ميان نيروهای دولتی و جدا شدگان از ارتش در اين شهر خبر داده اند.

دولت سوريه در مقابل اين خبرها واکنشی از خود نشان نداده است. رسانه های رسمی اين کشور نيز هيچ خبری از آتش بس يا درگيری ها که به مدت پنج روز ادامه داشت، منتشر نکرده اند.

اين آتش بس سه روز پيش از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب برقرار می شود که قرار است بر سر ادامه فعاليت ناظران اتحاديه در سوريه گفت و گو کنند.

الزبدانی شهری کوهستانی از شهرهای حومه دمشق است که در نزديکی مرز با لبنان قرار دارد. فعالان می گويند موقعيت جغرافيايی ورود ارتش به اين شهر را دشوار کرده است. اعتراض ها در اين شهر از ۱۰ ماه پيش آغاز شد و همچنان ادامه دارد. ساکنان اين شهر سنی مذهب و مسيحی هستند.

ماهر اسماعيل سخنگوی ارتش آزاد سوريه –گروهی که جدا شدگان از ارتش دولتی آن را تشکيل داده اند- گفته است که نظام بشار اسد با آتش بس موافقت کرد زيرا می دانست موقعيت کوهستانی الزبدانی مانع از پيشرفت ارتش در شهر می شود و در صورت ادامه درگيری ها، آسيب های جديد خواهد ديد.

با وجود برقراری آتش بس اما تانک های ارتش سوريه همچنان الزبدانی را در محاصره خود قرار داده اند.

بريتانيا: فشار ها بر سوريه افزايش يابد

ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا در سخنانی در پارلمان اين کشور، ايران و حزب الله لبنان را متهم به پشتيبانی از نظام بشار اسد در سرکوب معترضان کرد.

او همچنين خواستار افزايش فشارها بر سوريه شد و گفت: «بريتانيا خواهان تشديد فشارها بر نظام بشار اسد. ممنوعيت مسافرت مسئولان سوری و بلوکه کردن حساب های آن ها، از جمله اين تحريم ها است.»

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا در نشستی در روز دوشنبه، افزايش تحريم های سوريه را به بحث خواهند گذاشت.

در مقابل سرگی لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفته است که کشورش ورود نيروهای خارجی به سوريه و افزايش تحريم های اين کشور را نخواهد پذيرفت.

او افزود که سوريه برای روسيه خط قرمر است، مسکو از هيچگونه تحريم سوريه حمايت نخواهد کرد و چنانچه کشوری بخواهد در سوريه دخالت نظامی بکند، از تاييد شورای امنيت سازمان ملل متحد برخوردار نخواهد شد.

روسيه و چين پيشتر قطنامه محکوميت خشونت های سوريه در شورای امنيت سازمان ملل متحد را وتو کرده بودند.
XS
SM
MD
LG