لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

ایالات متحده شرکت ايران‌اير را تحريم کرد


وزارت خزانه‌داری آمريکا روز پنجشنبه در بيانيه‌ای اعلام کرد، شرکت هواپيمايی جمهوری اسلامی، ايران اير، به همراه دو نهاد و يک شهروند ايرانی را به اتهام نقض تحريم‌های بين‌المللی و همچنين همکاری با سپاه پاسداران و کمک به حزب الله لبنان مورد تحريم قرار داده است.

در بيانيه وزارت خزانه داری آمريکا آمده است: سپاه پاسداران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی از خطوط «ايران اير» برای حمل و نقل تسليحات نظامی استفاده می‌کنند و به همين دليل شرکت هواپيمايی ايران در فهرست نهاد‌های مورد تحريم ايالات متحده امريکا قرار گرفته است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین می گوید یک شرکت متعلق به سپاه پاسداران را نیز مورد تحریم قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه داری امریکا آمده است که «شرکت تايدواتر خاورميانه» که در امور خدمات دريای و بندری فعاليت می‌کند، متعلق به سپاه پاسداران است و سپاه از اين شرکت برای حمل و نقل محموله‌های غيرقانونی خود استفاده می کند.

طبق اين بيانيه، شرکت سرمايه‌گذاری مهر اقتصاد ايرانيان نيز به دليل ارتباط با مهربانک و سپاه پاسداران مورد تحريم قرار گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمريکا همچنين می‌گويد در راستای تحريم تروريست‌ها و کسانی که به آنها کمک می‌کنند، بهنام شهرياری را که به نمايندگی از سوی شرکت کشتيرانی لاينر ترانسپورت کيش و شرکت بازرگانی بهنام شهرياری در راستای کمک نظامی و تسليحاتی به حزب الله لبنان فعاليت می‌کرده، مورد تحريم قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری ايالات متحده می‌گويد سپاه پاسداران به دليل نقش اصلی اش در برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، حمايت از تروريسم و همچنين نقض حقوق بشر در ایران، همچنان هدف اصلی تحريم‌های آمريکا و جامعه بين‌المللی است.

وزارت خزانه‌داری در حالی روز پنجشنبه از تحريم ايران اير خبر داده که روز دوشنبه نيز ۱۰ شرکت کشتیرانی و سه فرد مرتبط با شرکت‌ کشتيرانی جمهوری اسلامی را تحريم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمريکا اين اقدامات را «پاسخی به تلاش‌های مستمر ايران به منظور دور زدن تحريم‌ها و استفاده اين کشور از شرکت‌های صوری برای حفاظت از شرکت کشتيرانی خود» و نيز واکنشی به گسترش فعاليت‌های ايران در زمينه تسليحات کشتار جمعی اعلام کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمريکا همچنين شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی را متهم کرده‌ بود، که از طريق ايجاد شرکت‌های صوری در نقاط مختلف جهان برای دور زدن تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران تلاش می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمريکا پيشتر نيز با اعلام تحريم ۳۷ شرکت و پنج شهروند ايرانی مرتبط با شرکت کشتيرانی ايران، تهران را متهم کرده بود، فعاليت‌های خود را در پشت «شبکه‌ای پيچيده از شرکت‌های کشتی‌رانی» پنهان می‌کند.
XS
SM
MD
LG