لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد ، با اشاره به ماجرای مدرک تحصيلی جعلی علی کردان وزير فعلی کشور ، از فرمانده نيروی انتظامی به عنوان جانشين احتمالی وی نامبرده ، و نوشته « اسماعيل احمدی مقدم روز گذشته تلويحاً از برکناری علی کردان و همچنين احتمال جايگزينی خودش در وزارت کشور استقبال کرد. »


به نوشته اين روزنامه احمدی مقدم درباره جانشينی احتمالی اش به جای وزیر فعلی کشور گفته « از ميان برخی از نمايندگان مجلس چنين شايعه ای را شنيدم ، البته در دولت نهم عموماً شايعات بعد از مدتی اثبات شده و به حقيقت می پيوندد. »


به گزارش اعتماد ، روز گذشته تعدادی از نمايندگان اکثريت اصولگرای مجلس هشتم از احمدی نژاد درخواست کردند که علی کردان را از وزارت کشور را برکنار کند.


«منتظر تغییر رئیس کل سوم بانک مرکزی باشید»


روزنامه کيهان ، از قول وزير سابق اقتصاد و دارايی وجود سياست های نامناسب پولی دولت را عامل تغييرات مکرر در بانک مرکزی عنوان کرده است.


اين روزنامه از قول داود دانش جعفری نوشته « اگر يکبار ديگر رابطه دولت، بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و سياست های پولی مناسب باز تعريف نشود ، بعد از چندی به ناچار بايد منتظر تغيير رئيس کل سوم باشيم. »


کيهان نوشته که دانش جعفری همچنين از دور تازه تغييرات مديران بانک های دولتی خبر داده ، و گفته « تمامی مديران عامل بانکهای دولتی يک بار در شروع کار دولت نهم تغيير کردند و چندی است که دور دوم جابجائی ها نيز آغاز شده و انتظار می رود اين سياست کماکان ادامه يابد. »


کسر بودجه ارزی


روزنامه سرمايه ، با اشاره به کاهش قيمت نفت و کاهش درآمد ارزی کشور نوشته « چنانچه نفت ايران به طور متوسط با قيمت زير ۹۰ دلار مواجه شود بودجه عمومی با کسری مواجه می شود. »


به نوشته اين روزنامه « در سال جاری اقتصاد ايران با واردات ۹۰ ميليارد دلاری کالا و خدمات ، بودجه عمومی ۹۴ هزار ميليارد تومانی ، کسری بودجه حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار ميليارد تومانی روبه روست ، و از آنجا که موجودی حساب ذخيره ارزی نيز حدود هفت تا ۱۰ ميليارد دلار است ، درنتيجه اقتصاد ايران با کسری بودجه ارزی مواجه خواهد شد. »


به گزارش روزنامه سرمايه ، ايران از صادرات روزانه ۲.۴ ميليون بشکه نفت سالانه به قيمت فعلی ۸۴ دلار در هر بشکه ، ۷۳ ميليارد دلار درآمد خواهد داشت که « اين رقم از پيش بينی ۹۰ ميليارد دلاری مخارج ارزی ايران بابت واردات کالا و خدمات نيز کمتر است. »


احتمال تحقيق و تفحص از سازمان سنجش


روزنامه جام جم ، از تصويب افزايش ۱۰ درصدی ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه های کشور خبر داده است.


اين روزنامه به نقل از رييس کمسيون آموزش و تحقيقات مجلس نوشته « اين افزايش ظرفيت به اين دليل است تا داوطلبانی که رتبه‌های بالا دارند و نتوانستند بخوبی گزينش کنند و در رشته‌های مورد علاقه‌شان جايابی نشده يا اين ‌که اصلا نتوانستند تا اين مرحله در کنکور سال ۸۷ جايابی شوند ، فرصت گزينش پيدا کنند. »


به گزارش جام جم ، علی عباسپور تهرانی گفته « در رابطه با طرح بومی گزينی ومشکلات پيش آمده يک سری اطلاعات درباره کنکور امسال از سازمان سنجش خواسته‌ايم ، اما به‌رغم سال‌های گذشته هنوز اين اطلاعات به کميسيون ارائه نشده است و اگر اين وضعيت ادامه پيدا کند مجبور می‌شويم که از مکانيزم تحقيق و تفحص استفاده کنيم. »


«ديپلماسی خواهش برای فروش گاز»


روزنامه اعتماد ملی ، از سياسی شدن پروژه خط لوله صلح و فروش گاز به هند و پاکستان انتقاد کرده ، و سياست های اخير دولت نهم را در اين رابطه « ديپلماسی خواهش » ناميده است.


به نوشته اين روزنامه « در شکل جديد مذاکرات ايران که تاکنون خود را از مدافعان پاکستان می‌دانست و همواره بر اجرايی شدن هرچه سريع‌تر اين پروژه اصرار می‌کرد ، اينک به گونه‌ای ديگر از لزوم اصلا‌حات در قرارداد سخن می‌گويد و به شکلی پنهانی اظهار می‌دارد تا زمانی که هند وارد پروژه نشود مايل به اجرای اين خط لوله نيست. »


اعتماد ملی با اشاره به عدم علاقه هند به اجرای اين قرار داد ، بند افزوده شده از سوی مقامات ايرانی به قرارداد خط لوله صلح را يکی از مصاديق « ديپلماسی خواهش » توصيف کرده است.


به نوشته این روزنامه « ايران پيشنهاد کرده است بند جديدی به موافقتنامه فروش گاز ايران - پاکستان - هند اضافه شود که به اين کشور اجازه می‌دهد در صورت اقدام عمدی پاکستان در قطع صادرات گاز ايران به هند ، صادرات گاز خود به اسلا‌م‌آباد را متوقف کند. »


XS
SM
MD
LG