لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۸

اسرائیل از توانایی ایران برای ساخت دو بمب اتمی خبر داد


عاموس یادلین، رئیس ستاد اطلاعاتی ارتش اسرائیل
عاموس یادلین، رئیس ستاد اطلاعاتی ارتش اسرائیل
رئیس ستاد اطلاعاتی ارتش اسرائیل می‌گوید که ذخیره اورانیوم ایران در حال حاضر برای ساخت یک بمب کافی است و جمهوری اسلامی به زودی اورانیوم لازم برای ساخت دومین بمب را نیز در اختیار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، ژنرال عاموس یادلین، رئیس ستاد اطلاعاتی ارتش اسرائیل روز سه شنبه در نشست کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل این مطلب را عنوان کرد و این در حالی است که پیش از این سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده بود.

لئون پانتا، رئیس سیا، تیرماه سال جاری اعلام کرده بود که هم اکنون ایران مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی شده برای ساخت دو بمب اتم در اختیار دارد.

همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در شهریورماه سال جاری نسبت به فعالیت‌های احتمالی ایران برای «توسعه موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای» ابراز نگرانی کرده و از تهران خواسته بود تا اجازه دسترسی به مکان‌ها، تجهیزات و پرسنل مرتبط به برنامه هسته‌ای ایران را به بازرسان آژانس بدهد.

این در حالی است که اولی هاینونن، رئیس سابق هیئت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش از این گفته بود که «ایران ذخیره کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت یکی دو بمب اتمی را دارد، اما منطقی به نظر نمی‌رسد که تهران با چنین مقدار ذخیره‌ای بخواهد وارد مرحله ساخت بمب اتمی بشود».

تمامی این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که اسرائیل بارها برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود به حساب آورده و استفاده از گزینه نظامی برای متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته است.

در عین حال، ایران نیز تهدیدهای اسرائیل را بی‌پاسخ نگذاشته و اعلام کرده است که در صورت هرگونه حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران، مقابله به مثل خواهد کرد.

در همین زمینه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اواخر مرداد ماه تهدید کرد که «در صورت هرگونه اقدام احتمالی نظامی علیه ایران، عرصه مقابله با چنین اقدامی محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و میدان گسترده‌تری را در بر خواهد گرفت» و سپاه پاسداران نیز از آمادگی خود برای حمله به «منافع دشمن» در هر نقطه «دلخواه» خبر داد.

غرب همواره ایران را متهم کرده است که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است و این در حالی است که جمهوری اسلامی که ابتدای آبان ماه سال جاری، از آغاز به کار نیروگاه بوشهر خبر داده بود، اعلام کرده است که برنامه هسته‌ایش اهداف صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG