لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

یکی از فرماندهان ارشد القاعده به صحنه جنگ باز می‌گردد


سیف العدل، یکی از فرماندهان نظامی ارشد شبکه تروریستی القاعده
سیف العدل، یکی از فرماندهان نظامی ارشد شبکه تروریستی القاعده
سیف العدل، یکی از فرماندهان نظامی ارشد شبکه تروریستی القاعده که در ۹ سال گذشته در ایران در حبس خانگی به سر می‌برد، اخیراً آزاد شده و به منطقه مرزی وزیرستان پاکستان بازگشته است. به نظر می رسد، وی مقام و موقعیت سابق خود را در شبکه القاعده احیا کرده و بازگشت او به صحنه می تواند عامل مهمی در تقویت این شبکه تروریستی باشد.

هفته نامه آلمانی اشپیگل در شماره تازه خود مطلب مفصل و مستندی را به این موضوع و معرفی چهره های مهم دیگر در رده بندی نظامی شبکه القاعده اختصاص داده است.

به نوشته اشپیگل سیف العدل، زاده مصر و معروف به « شمشیر عدل » یکی از طراحان و فرماندهان نظامی و عملیاتی زبده در شبکه القاعده بوده و در میان جهادیون وگروههای مسلح اسلام گرا که با القاعده همکاری می کنند اعتبار فراوانی دارد.

معمولا از وی در کنار خالد شیخ محمد، مغز متفکر حملات یازده سپتامبر به شهرهای آمریکا یاد می شود. در کنار سایر عملیات مهم، دولت آمریکا معتقد است که سیف العدل در بمب گذاریهای سال ۱۹۹۸ در دو سفارتخانه این کشور در پایتخت های آفریقایی نقش مهمی داشته است.

گزارشگر اشپیگل یادآوری می کند که سیف العدل پس از سپتامبر ۲۰۰۱ ناپدید شد. بعدها مشخص شد که وی از جمله دهها و یا صدها نفر از جنگجویان القاعده و اعضای خانواده های آنان است که پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ از افغانستان گریخته و در حال عبور از ایران توسط دولت این کشور بازداشت شده اند. این افراد به شکلی تحت محافظت دستگاههای امنیتی ایران در نقطه ای در حومه شمال شهر تهران در بازداشت خانگی به سر می بردند.

اکنون برخی از کارشناسان و مراکز پژوهشی معتقدند که به احتمال بسیار فراوان سیف العدل از سوی ایران آزاد شده و به ناحیه وزیرستان در مرز پاکستان با افغانستان بازگشته است. نعمان بن‌عثمان که اهل لیبی است و سابقاً فرماندهی جهادیون اهل این کشوردر آموزشگاههای مستقر در افغانستان را برعهده داشت، اکنون جزو کارشناسان ارشد موسسه پژوهشهای ضد تروریستی « گیلیام » در لندن است.

وی می گوید منابع وی اطلاعات بسیار موثقی در اختیار او گذاشته اند که ثابت می کند سیف العدل اکنون در وزیرستان پاکستان است.

علاوه بر این یک مقام دستگاههای امنیتی غرب بازگشت سیف العدل به وزیرستان و پیوستن و فعالیت مجدد وی در شبکه القاعده را تایید می کند.

بزرگترین موفقیت القاعده در ده سال اخیر

به نوشته مجله اشپیگل تابستان امسال یک روزنامه افغان مدعی شد که دولت ایران سیف العدل را با یک دیپلمات ایرانی که به گروگان گرفته شده بود معاوضه کرده است. هر چند صحت این ادعا را نمی توان تایید کرد ولی نومان بن‌اوتمان، کارشناسان لیبیایی تروریسم، می گوید که منابع اطلاعاتی وی در منطقه وقوع این معاوضه را تایید کرده اند.

اشپیگل می افزاید آزادی سیف العدل و بازگشت وی به صحنه عملیات بزرگترین موفقیت القاعده در ده سال اخیر تلقی می شود. این فرمانده القاعده چنان خطرناک است که دستگاههای امنیتی آمریکا نگران بودند که دولت ایران برای سازماندهی عملیات تروریستی به تلافی حملات احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران از دانش و امکانات وی استفاده کند.

نعمان بن عثمان کارشناس لیبیایی تروریسم به مجله اشپیگل می گوید که بسیاری حدس می زنند که سیف العدل در دوران بازداشت خانگی خود در ایران به انجام عملیات تروریستی در عربستان کمک کرده است. وی در این مدت نه تنها از امکان تماس بلکه از حدی آزادی عمل برخوردار بوده است.

دوران نوینی از همکاری

به اعتقاد برخی از کارشناسان تروریسم که با فعالیت های القاعده و گروههای همفکر آن آشنا هستند، بازگشت سیف العدل به صحنه عملیات می تواند تا حدی از تیرگی مناسبات بین القاعده و گروههای تروریستی و جهادی دیگر بکاهد. سیف العدل چندان پایبند اعتقادات سرسختانه و ایدئولوژیک نیست و همواره توانسته با شبکه های تروریستی دیگر مناسبات و همکاری فعالی را ایجاد کند.

به نوشته مجله اشپیگل شبکه القاعده تاکنون در مورد آزادی و بازگشت این فرمانده نظامی خود اظهار نظری نکرده است و احتمالا دلیل آن هراس از حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مخفی گاههای این گروه است که تاکنون ضربات سنگینی به ساختار فرماندهی القاعده وارد کرده است.

در پایان این گزارش مستند در مجله اشپیگل به روند بازسازی ساختار فرماندهی و عملیاتی شبکه القاعده در ماههای اخیر اشاره می شود. به اعتقاد کارشناسان با وجود ضربات اخیر بر پیکر القاعده این گروه هنوز هم در فکر انجام حملات تروریستی بزرگ در غرب است. به اعتقاد کارشناسان موفقیت القاعده در این شرایط به دو عامل بستگی دارد: کیفیت آموزشی تروریستها و میزان همکاری بین گروهها و شبکه های پراکنده تروریستی.

به نظر می رسد بازگشت مجدد سیف العدل به صحنه عملیات می تواند عامل بسیار مهمی برای پیشرفت القاعده در این دو زمینه باشد. ولی در عین حال نباید فراموش کرد که حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مخفیگاههای این گروه در نواحی مرزی پاکستان به شدت ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG