لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

اعتراض عبادی و گنجی به مراسم اعطای جایزه‌ به کاریکاتوریست دانمارکی


شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، و اکبر گنجی، روزنامه‌نگار سرشناس ایرانی، به شیوه برگزاری مراسم اعطای جایزه‌ای در آلمان به کورت وسترگارد، کاریکاتوریست جنجالی دانمارکی اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل و اکبر گنجی، روزنامه‌نگار ایرانی، به شیوه برگزاری مراسم اعطای جایزه «آزادی و آینده رسانه‌ها» به کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی، که انتشار کاریکاتورهایش درباره پیامبر اسلام واکنش شدید مسلمانان را در پی داشت، اعتراض کردند.

جایزه آزادی و آینده رسانه‌ها هر سال توسط یک بنیاد رسانه‌ای در شهر لایپزیک آلمان به روزنامه‌نگاران، نویسندگان و رسانه‌هایی اعطا می‌شود که با به خطر انداختن خود برای آزادی رسانه‌ها تلاش می‌کنند.

اکبر گنجی، روزنامه‌نگار ایرانی، که در سال ۲۰۰۷ این جایزه را دریافت کرده بود، روز جمعه در اعتراض به عدم اطلاع‌رسانی در مورد شیوه برگزاری مراسم اعطای جایزه سال ۲۰۱۰ به کاریکاتوریست دانمارکی از ادامه شرکت در کنفرانس دو روزه جایزه آزادی رسانه‌ها که به مراسم اعطای جایزه به کاریکاتوریست دانمارکی ختم می‌شد، خودداری کرده است.

اکبر گنجی در گفت و گو با رادیو فردا با تأیید این خبر گفته است، وی و خانم عبادی پس از آن که متوجه شده‌اند، کاریکاتوریست دانمارکی به عنوان برنده جایزه سال ۲۰۱۰ آزادی و آینده رسانه‌ها انتخاب شده است، نسبت به عدم اطلاع‌رسانی در این مورد اعتراض کرده و حاضر به شرکت در ادامه این کنفرانس نشده‌اند.

همچنین شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل نیز با انتقاد از اعطای این جایزه به کورت وسترگارد گفته است، وی با کاریکاتورهایش احساسات مذهبی را جریحه‌دار کرده است.

در این میان ماتیاس لاوکه، ‌سخنگوی بنیاد رسانه‌ای شهر لایپزیک آلمان در واکنش به اعتراض شیرین عبادی و اکبر گنجی، با دفاع از تصمیم خود گفته است:‌ «ما به کاریکاتورهای او جایزه نمی‌دهیم، بلکه از جسارتش پس از انتشار این کاریکاتورها تمجید می‌کنیم.»

از سوی دیگر خانم شیرین عبادی که در سخنرانی افتتاحیه خود در بنیاد رسانه‌های شهر لایپزیک به شدت به اقدام برگزار کنندگان مراسم در عدم افشای نام برنده جایزه تا آخرین لحظات، اعتراض کرده بود، در گفت‌وگویی با سایت اینترنتی هفته‌نامه دی‌سایت آلمان، گفته است که ‌کاریکاتوریست دانمارکی با کاریکاتورهایش به نفرت در جهان دامن زده است.

وی در این باره گفته است: ‌«در راستای اسلام‌ستیزی در برخی از کشورهای اروپایی در اینجا به یک کاریکاتور توهین‌آمیز درباره پیامبر اسلام جایزه داده‌اند.»

وی آنگاه افزوده است : «بر اساس ماده ۲۰ میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی که جمهوری فدرال آلمان هم آن را امضا کرده است، دامن زدن به نفرت در میان اقلیت‌های قومی و مذهبی، همان کاری که آقای وسترگارد انجام داده،‌ ممنوع است.»

در سال ۲۰۰۵ و پس از انتشار کاریکاتورهایی از این کاریکاتوریست دانمارکی در باره پیامبر اسلام، اعتراض‌های گسترده‌ای در کشورهای اسلامی روی داد که در جریان آن چندین نفر جان خود را از دست دادند.

با این حال آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز به تازگی در مراسم دادن جایزه رسانه‌‌های شهر پوتسدام به کورت وسترگارد، از وی تجلیل کرده است که این اقدام اعتراض نمایندگان جامعه مسلمانان و برخی از سیاستمداران آلمانی را در پی داشت.

زرکان تورن، مسئول امور همگرایی حزب دمکرات آزاد آلمان، با انتقاد از اقدام صدراعظم آلمان در تمجید از کاریکاتوریست دانمارکی، این اقدام را موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان دانسته بود.
XS
SM
MD
LG