لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

تایمز: عربستان آسمان خود را براى حمله به ایران در اختیار اسرائیل مى‌گذارد


روزنامه بریتانیایى تایمز به نقل از منابع نظامى در کشورهاى منطقه خلیج فارس اعلام کرده است، عربستان سعودى به اسرائیل اجازه داده است، از آسمان این کشور براى حمله به تأسیسات هسته‌اى ایران استفاده کند.

روزنامه تایمز چاپ لندن در گزارشى در این باره که روز شنبه در سایت اینترنتى این روزنامه نیز منتشر شده، آورده است که عربستان سعودى به تازگى تمرین‌هاى لازم را براى غیر فعال کردن سامانه پدافند هوایى خود انجام داده است تا از این طریق به جنگنده‌هاى اسرائیلى این امکان را بدهد که از حریم هوایى این کشور براى حمله به تأسیسات هسته‌اى ایران استفاده کنند.

این گزارش در حالى منتشر شده است که شوراى امنیت سازمان ملل متحد با تصویب چهارمین قطعنامه تحریمى علیه جمهورى اسلامى، تحریم‌ها علیه این کشور را تشدید کرده است.

روزنامه تایمز که از توافق اسرائیل و عربستان سعودى براى استفاده جنگنده‌هاى اسرائیلى از حریم هوایى عربستان براى حمله به ایران خبر داده است، در گزارش خود در این باره آورده است که عربستان سعودى پذیرفته است، بخشى از آسمان خود را در اختیار هواپیماهاى اسرائیلى قرار دهد و براى این منظور تمرین‌هاى لازم را هم انجام داده است.

به نوشته این روزنامه قرار است، هنگام حمله جنگنده‌هاى اسرائیلى به تأسیسات هسته‌اى ایران، عربستان سعودى یک کریدور هوایى در اختیار آنها قرار داده و سامانه پدافند هوایى خود را غیر فعال سازد.

بر اساس این گزارش جنگنده‌هاى اسرائیلى با استفاده از حریم هوایى عربستان مى‌توانند در زمان به مراتب کمترى خود را به تأسیسات هسته‌اى ایران رسانده و آنها را بمباران کنند. هواپیماهاى اسرائیلى پس از حمله به تأسیسات هسته‌اى ایران از طریق حریم هوایى عربستان به اسرائیل بازمى‌گردند و آنگاه سامانه پدافند هوایى عربستان نیز به حال عادى بازخواهد گشت.

روزنامه تایمز لندن از تأسیسات هسته‌اى نطنز، قم، اصفهان و رآکتور آب سنگین اراک به عنوان اهداف اولیه هواپیماهاى اسرائیلى نام برده و رآکتور آب سبک بوشهر را به عنوان هدف ثانوى معرفى کرده است.

تأسیسات هسته‌اى ایران در حدود ۲۲۵۰ کیلومترى اسرائیل قرار دارند و استفاده از حریم هوایى عربستان سعودى باعث مى‌شود که هواپیماهاى اسرائیلى در مدت زمان کمترى خود را به این تأسیسات برسانند.

به نوشته تایمز بمب‌افکن‌هاى اسرائیلى احتمالاً در چندین موج به تأسیسات هسته‌اى ایران حمله خواهند کرد و از حریم هوایى اردن، شمال عربستان سعودى و عراق عبور مى‌کنند.

همچنین جنگنده‌هایى که مأموریت حمله به نیروگاه اتمى بوشهر را بر عهده دارند، ممکن است از حریم هوایى کویت نیز استفاده کنند.

تایمز می‌نویسد که توافق میان عربستان سعودى و اسرائیل در این باره با موافقت وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است.

این در حالى است که تاکنون منابع رسمى در باره گزارش روزنامه تایمز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

روزنامه تایمز در بخش دیگرى از گزارش خود با اشاره به نگرانى‌هاى هر دو کشور اسرائیل و عربستان سعودى درباره برنامه هسته‌اى ایران آورده است، هرچند اسرائیل و عربستان اختلافاتى با هم دارند اما هر دو ایران هسته‌اى را خطرناک مى‌دانند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هیچ گاه احتمال حمله هوایى این کشور به تأسیسات هسته‌اى ایران را منتفى اعلام نکرده است و رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل، بدون تأیید یا تکذیب قرارداد کشورش و عربستان سعودى گفته است، عربستان سعودى بیش از اسرائیل از هسته‌اى شدن ایران هراس دارد.
XS
SM
MD
LG