لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

مهدی کروبی: در حال برنامه ریزی برای شرکت در راهپیمایی روز قدس هستیم


مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در ايران از شرکت خود در راهپیمایی روز قدس امسال خبر داد و گفت:«در مورد تشکیل هسته های اولیه و برنامه ریزی برای این روز درحال مشاوره با دوستان هستیم و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.»

به گزارش وبسايت سحام نيوز، آقای کروبی تاکيد کرده که در اين روز شعاری داده نشود که حکومت از آن سوءاستفاده کند و «عکس پاره امام» را نشان دهند که دستانش پيداست اما سر و کله اش پيدا نيست.»

در جريان تظاهرات روز قدس سال گذشته، شعارهای «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران» مطرح شد که واکنش های زيادی در طبقات حکومتی ايران در پی داشت. همچنين يکی از بخش های تلويزيونی سيمای جمهوری اسلامی، عکسی پاره شده از آيت الله خمينی نشان داد و تظاهرکنندگان را به براندازی و مخالفت با نظام متهم کرد.

روز قدس، آخرین روز جمعه ماه رمضان است که برای حمایت از فلسطینی ها در این روز راهپیمایی هایی در سراسر ایران برگزار می شود. از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض ها به نتایج آن ادامه یافت و تا چندی برخی روزها و راهپیمایی های دولتی و حکومتی، به صحنه حضور معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده بود.

انتخاب حکومت دينی يا غيردينی با مردم است

آقای کروبی گفته است مردم بايد برای حکومت دينی يا غيردينی تصميم بگيرند و می توانند هرگونه حکومتی را برای خود تعيين کنند.

وی افزود:« اين حکومتی که امروزه مشاهده می کنيم نه بر پايه جمهوريت است نه بر پايه ديانت. اين حکومت آن حکومتی نيست که رهبران به مردم وعده داده بودند.»

آقای کروبی گفت:«متاسفانه اکنون جريانی در راس امور است که ابزار در دست اوست و به خواست مردم توجه نمی کند. بايد تفکرات مختلف در عرصه سياست باشند و اجازه بدهيم که خود را ارايه کنند. حتی همين تفکر تماميت خواه که خواست مردم را در نظر نمی گيرد هم (جزئی از آن) باشد اما نمی تواند سردمدار و تعيين کننده باشد.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی افزود:«مردم سی سال پيش به نظامی رای دادند که در آن حق حاکميت با مردم بود ما اعتقاد داريم اين نظامی که مردم انتخاب کرده بودند اکنون وجود ندارد. ما در اول راه هستيم ابتدا بايد تلاش کنيم قانون اساسی را اجرا کنيم تا به وسيله آن به ديگر خواسته هايمان برسيم.»

وی گفت:«با احترام به نمايندگان مجلس می گويم مطمئن باشيد اگر مجلس جدی داشتيم، قوه قضاييه سالم داشتيم حتما وضع ما اين نبود که قوه مجريه ادعا کند من قانون را اجرا نمی کنم و بچه هايمان از بی عدالتی در زندان ها بنالند و اعتصاب غذا کنند و شکنجه بشوند.»

آقای کروبی گفته پر داختن به مسئله همين قانون اساسی و يا تغيير آن راه به جايی نمی رود و بايد همين قانون اساسی فعلی را اجرا کرد.

وی افزود:«ما معتقديم امروز اين قانون اساسی (فعلی) اجرا نمی شود. با اجرای همين قانون خواسته بسياری از مخالفان نيز برآورده خواهد شد مثلا تصور کنيد که انتخابات آزاد داشته باشيم مطبوعات آزاد داشته باشيم مجلس مستقل داشته باشيم طبيعی است که وضع مردم بهتر خواهد شد.»

آقای کروبی گفت:«مشکل ما اين است که چارچوب قانون اجرا نمی شود. مثلا همين شورای نگهبان در قانون اساسی يک مرجع نظارتی است اما در عمل می بينيد که يک مرجع حاکم هست. يعنی بر قوه مجريه هم حاکم است. من می گويم که اين شورا باشد اما در نقش نظارتی اش.»

مهدی کروبی افزود:«با فشار افکار عمومی می توان حاکميت را مجبور به قانون مندی کرد. فشار، نه درگيری. اين تجمعات و آگاه سازی ها نتيجه می دهد. بالاخره خواه و ناخواه بايد کشور را اداره کنند و برای هميشه که نمی شود با پول نفت زندگی کرد.»
XS
SM
MD
LG