لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

تأکید مشترک رهبران اسرائیل و تشکیلات خودگردان بر ادامه روند صلح


در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، روز جمعه در تهران گفت که «ملت فلسطین بساط رژیم صهیونیستی را برخواهد چید و مذاکرات به اصطلاح صلح برای سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست‌هاست»، رهبران اسرائیل و تشکیلات فلسطینی در گفت‌وگوهایی برای شادباش متقابل عید یهودی «روش هشانا» و عید فطر مسلمانان، از ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به پیمان صلح سخن گفته‌اند.

شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگویی تلفنی که با ابتکار محمود عباس، رهبر تشکیلات خود گردان فلسطینی، انجام شد از ابو مازن خواست که در «صلح‌خواهی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تردید نکرده، مذاکرات صلح را تا رسیدن به پیمان نهایی ترک نکند».

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، شیمون پرز به ابو مازن گفت که «نخست‌وزیرکنونی اسرائیل قصد دارد تاریخ‌ساز باشد و صلح نهایی را برای دو ملت اسرائیل و فلسطینی‌ها محقق کند».

آقای پرز که از دو دهه پیش دیدارهای زیادی با محمود عباس داشته و همراه با او و یاسر عرفات به پیمان صلح اوسلو دست یافت، در گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه شب، به رهبر تشکیلات فلسطینی اظهار داشت که «نتانیاهو را شریک صلح خود بدانید و به او اطمینان کنید».

شیمون پرز همچنین به ابومازن گفت که «کسی بهتر از شما به عنوان شریک صلح برای ما وجود ندارد و حتی اگر اکنون برخی امور دشوار و غیر قابل حل به نظر می‌رسند، ادامه تلاش برای صلح و استقلال کشور فلسطین بر تداوم نزاع و خونریزی ترجیح دارد و حتی اگر بحران‌هایی در ادامه مذاکرات رخ دهد یا تفاهم‌ها به آسانی به دست نیاید و راه ناهموار باشد، من هنوز اطمینان دارم که می‌توانیم به راه‌حل‌های جدید و مبتکرانه برسیم».

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که ابو مازن نیز در پاسخ به این سخنان شیمون پرز گفته است که «فلسطینی‌ها با جدیت وارد دور جدید مذاکرات شده‌اند و هدف ما، دستیابی سریع به پیمان صلح است».

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، محمود عباس خود پنجشنبه تماس دیگری با نخست‌وزیر اسرائیل انجام داد و عید «روش هشانا» را به یهودیان شادباش گفت و با شادباش متقابل نتانیاهو به مناسبت عید فطر پاسخ گرفت.

نتانیاهو به ابومازن گفت که در انتظار نشست بعدی مذاکرات صلح با ابومازن در روزهای آینده است.

دور جدید مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی دوم سپتامبر در واشینگتن از سر گرفته شد و قرار است نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر تشکیلات فلسطینی روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر دور دوم مذاکرات را با حضور وزیر خارجه آمریکا و فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه برگزار کنند.

در همین حال کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین پنجشنبه در بیانیه‌ای از اعضای کمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد) و نیز از کشورهای عرب خواست «بیشترین تلاش» خود را به عمل آورند تا اسرائیل ساخت‌وسازها در کرانه باختری را از سر نگیرد.

کمیته اجرایی ساف در بیانیه خود تأکید کرد که «نباید به راست افراطی در اسرائیل اجازه داد به روند صلح ضربه بزند».

مهلت ۱۰ ماهه‌ای که دولت نتانیاهو برای تعلیق ساخت‌وسازها در کرانه باختری، با هدف تشویق فلسطینی‌ها به بازگشت به میز مذاکرات قائل شده بود، ۲۶ سپتامبر به پایان می‌رسد اما دبیر دولت اسرائیل اکنون گفته است که به طور رسمی این مهلت، ۳۰ سپتامبر پایان خواهد یافت.

تا پیش از سر رسیدن این مهلت، برای نتانیاهو و ابومازن و هیئت‌های مذاکره‌کننده اسرائیلی و فلسطینی، دیدارهایی در شرم‌الشیخ مصر و نیز در اورشلیم و اریحا، و همچنین در نیویورک تعیین شده است.

نتانیاهو زیر فشار شدید و حتی تهدیدهای همپیمانان راستگرای دولت خود قرار دارد تا ساخت وسازها را از سرگیرد و برخی از احزاب راستگرا تلویحاً تهدید کرده‌اند که از دولت او کناره‌گیری کنند.

اما برخی ناظران در اسرائیل می‌گویند که این تهدیدهای راستگرایان چندان مهم نیست زیرا حزب اوپوزیسیون کادیما هفته گذشته ابراز آمادگی اصولی کرد تا هنگامی که مذاکرات صلح ادامه دارد، از دولت حمایت کند و حتی حاضر به همپیمانی با دولت نتانیاهو شود.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پنجشنبه در دیدار با جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، اسرائیل را فرا خواند که تعلیق خانه‌سازی‌ها را در مناطقی که فلسطینی‌ها متعلق به خود می‌دانند، ادامه دهد.

دبیرکل سازمان ملل که قراراست تا دو هفته دیگر با نتانیاهو و ابومازن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کند، در ملاقات با جرج میچل تأکید کرد که روند جدید صلح از حمایت اکثریت جامعه جهانی برخوردار است.

محمود عباس در روزهای اخیر تأکید کرده است که فلسطینی‌ها خواهان استقلال کشور خود در مرزهای سال ۱۹۶۷ هستند و نخواهند پذیرفت که مجتمع‌های یهودی‌نشین پس از استقلال فلسطین، در حوزه کشور فلسطین باقی بماند.

افزون بر معضل ساخت‌وسازهای یهودیان در کرانه باختری و سرنوشت شهرک‌های بزرگ یهودی‌نشین این منطقه، اصرار نتانیاهو نیز در این زمینه که فلسطینی‌ها باید اسرائیل را به عنوان «کانون ملی یهودیان جهان» به رسمیت بشناسند، به مشکلی تازه بر مسیر مذاکرات تبدیل شده است.

نبیل شعث، یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد فلسطینی، روز سه‌شنبه درخواست برای «تحمیل شناسایی اسرائیل به عنوان خانه ملی یهودیان» را رد کرد و آن را خطرناک نامید.

در همین حال هیلاری کلینتون که چهاردهم سپتامبر برای حضور در دور دوم مذاکرات صلح به منطقه می‌آید، سه‌شنبه در سخنرانی در شورای مناسبات خارجی واشینگتن تأکید کرد که «بدبین‌ها نسبت به صلح در اشتباه هستند».

خانم کلینتون گفت که تجربه نشان داده است که نخست‌وزیران اسرائیل که راستگرا بوده‌اند، در تحقق صلح موفق‌تر بوده‌اند.

این اظهار نظر، اشاره‌ای بود به توافق صلح اسرائیل با مصرکه در زمان نخست‌وزیری مناخم بگین به دست آمد، و نیز پیمان استرداد حبرون (الخلیل) به یاسرعرفات در دوره پیشین نخست‌وزیری نتانیاهو).

در همین حال، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، جمعه در سخنرانی در نماز عید فطر، اظهارات جمعه گذشته محمود احمدی‌نژاد علیه روند جدید صلح را تکرار کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت که «دشمنان ملت فلسطین و حامیان صهیونیست‌های متجاوز، برای سرپوش گذاشتن بر جنایات آنها، در واشینگتن جلسه گرفتند و نام آن را هم کنفرانس صلح گذاشتند. اما صلح چه کسی با چه کسی؟ و این صلح اصولا معنا دارد؟».

رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: «ملت فلسطین امروز مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان است و بدون هیچ شک و تردیدی بساط رژیم قلابی و دروغین صهیونیستی را از سرزمین فلسطین جمع خواهد کرد».

ایران حماس را نماینده واقعی فلسطینی‌ها می‌داند و حملاتی که در روزهای اخیر متوجه محمود عباس کرد، با واکنشی بسیار تند و بی‌سابقه از سوی تشکیلات خود گردان روبه‌رو شد که دولت کنونی ایران را «جعلی، سرکوبگر، کودتاچی و قاتل ملت ایران» نامید.

در کنار حملات تند ایران علیه روند جدید صلح، حزب‌الله لبنان و حماس و تشکل‌های مسلح نیز سوگند خورده‌اند که فرایند تازه صلح را ناکام بگذارند. حماس رسماً اعلام کرده که حملات مسلحانه به اسرائیلی‌ها را از سرگرفته است.

جمعه همزمان با عید فطر و عید سال نوی یهودیان، دو فروند راکت دیگر از غزه جنوب اسرائیل را هدف قرار داد. از شب پیش از آغاز روند تازه صلح، حملات مسلحانه و راکتی به اسرائیلی‌ها دوباره افزایش یافته است.

در مقابل نیروی هوایی اسرائیل نیز بامداد روز جمعه چند هدف وابسته به حماس در غزه را منهدم کرد.

تشکیلات فلسطینی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که شش عضو مسلح حماس را که «عامل حملات مسلحانه روزهای اخیر به اسرائیلی‌ها» بوده‌اند، دستگیر کرده است. اما فوزی برهوم، سخنگوی حماس اعلام کرد که تشکیلات فلسطینی «خائن» است و دستگیری نیروهای حماس در کرانه باختری به مفهوم پایان عملیات مسلحانه شاخه نظامی حماس نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG