لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

واکنش های داخلی و خارجی به نامزدی خاتمی در انتخابات ۸۸


محمد خاتمی در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ برای دو دوره رییس جمهوری ایران بوده است.
محمد خاتمی در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ برای دو دوره رییس جمهوری ایران بوده است.
اعلام نامزدی محمد خاتمی در انتخابات آتی ریاست جمهوری در خرداد ۸۸، بیش از آنکه در میان احزاب و گروه‌های داخلی با واکنش مواجه شود، در رسانه‌های بین‌المللی انعکاس یافته است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی «الجزیره» در گزارشی در مورد اعلام نامزدی خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، نامزدی وی را «نویدبخش» یک رقابت انتخاباتی جذاب خوانده است.

این خبرنگار در گزارش خود گفته است که انتخابات آتی ایران در حال تبدیل به یک نبرد تمام عیار است گر چه هنوز همه چیز مشخص نیست و ممکن است افراد دیگری به گردونه رقابت‌ها بپیوندند و کسانی هم از میدان رقابت خارج شوند.

وی در ادامه به احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی تهران، پرداخته و می‌افزاید: هم او و هم محمود احمدی‌نژاد سابقه عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند، گر چه هنوز مشخص نیست که آقای قالیباف چه زمانی تصمیم به نامزدی در انتخابات را اعلام می‌کند.

الجزیره همچنین با اشاره به اعلام نامزدی مهدی کروبی در اردوی اصلاح‌طلبان، افزوده است که در حال حاضر و با اعلام نامزدی از سوی محمد خاتمی، بسیاری امیدوارند که آقای کروبی از نامزدی انتخابات کناره‌گیری کند.

روزنامه «فایننشال تایمز»، چاپ بریتانیا، هم در گزارشی نوشته است: اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی، با دشواری مواجه خواهند شد، چرا که به اعتقاد برخی تحلیلگران و دیپلمات‌ها، محمود احمدی‌نژاد به این دلیل که مورد حمایت آیت‌الله خامنه‌ای است بار دیگر پیروز انتخابات آتی خواهد بود.

با این حال، این روزنامه به نقل از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌نویسد احتمالاً نظام اسلامی با برگزاری انتخاباتی آزاد درصدد ارسال نشانه‌های مثبتی برای آمریکا خواهد بود.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز نامزدی محمد خاتمی در انتخابات آتی ریاست جمهوری را چالشی برای محمود احمدی‌نژاد خوانده و اشاره می‌کند: «با وجود آنکه این هر دو از ساز و کار اسلامی حکومت در ایران به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، حمایت کامل می‌کنند، اما تفاوت‌های روشنی در اموری از قبیل سیاست خارجی، مواجهه با اقتصاد بیمار ایران، و اجرای قوانین اسلامی در جامعه دارند.»

به نوشته این روزنامه، در دوره احمدی‌نژاد تلاش برای جامعه عمل پوشاندن به قوانین اسلامی در جامعه شدت یافت و در مقابل هنر، موسیقی و سینما تحت کنترل دولتی سختگیرانه‌تری نسبت به دوره ریاست‌جمهوری خاتمی قرار گرفتند.

«واشنگتن پست» به نقل از محمدعلی ابطحی، معاون دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی می نویسد: حضور خاتمی در تقابل با سیاست‌های خارجی و داخلی احمدی‌نژاد خواهد بود و فضای انتخابات را دو قطبی خواهد کرد.

این روزنامه اشاره می‌کند که خاتمی در دو دوره ریاست جمهوری خود به تشنج‌زدایی با غرب پرداخت و ایران با تعلیق موقت غنی‌سازی اورانیوم در مقابل دریافت مشوق‌ها از غرب موافقت کرد، گرچه دو طرف هرگز بر سر اینکه چه مشوق‌هایی ارائه شود به توافق نرسیدند. در مقابل از زمان به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد، ایران در حرکتی که از سوی رهبران روحانی این کشور حمایت شد، غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفت.

«با وجود آنکه این هر دو از ساز و کار اسلامی حکومت در ایران به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، حمایت کامل می‌کنند، اما تفاوت‌های روشنی در اموری از قبیل سیاست خارجی، مواجهه با اقتصاد بیمار ایران، و اجرای قوانین اسلامی در جامعه دارند.»

روزنامه واشنگتن پست
روزنامه «اورشلیم پست»، چاپ اسرائیل، در خبری با اشاره به اعلام نامزدی آقای خاتمی، به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گفته است که پیروزی محمد خاتمی در انتخابات آتی ریاست جمهوری می‌تواند به انحراف در تلاش‌های بین‌المللی برای متوقف کردن ایران در مسیر تبدیل به یک قدرت هسته‌ای منجر شود.

این روزنامه به نقل از منابع رسمی اسرائیل نوشته است: خاتمی در صورت پیروزی در انتخابات، موفق خواهد شد که فشارهای بین‌المللی برای توقف برنامه هسته ای تهران را متوقف کند.

«اورشلیم پست» یادآور شده که نباید فراموش کرد خاتمی هم در دوران ریاست جمهوری خود به گسترش برنامه هسته‌ای پرداخت.

واکنش‌ها در ایران

اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی در رسانه‌های داخلی ایران هم با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است.

در اردوی اصلاح‌طلبان دو سایت خبری «سحام‌نیوز» و «تغییر»، با ذکر خبر اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی، بدون ارائه تحلیل خاصی مدعی ارائه نامه‌ای گلایه‌آمیز از سوی میرحسین موسوی به خاتمی شده‌اند که در آن از رفتار انتخاباتی رییس جمهور سابق ایران انتقاد شده است.

این دو سایت نزدیک به مهدی کروبی، به نقل از یک منبع نزدیک به آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی خبر ارسال این نامه را منتشر کرده‌اند.

به گفته این منبع که نامی از وی به میان نیامده، آقای موسوی در این نامه خطاب به محمد خاتمی گفته است: «چرا با وجود اینکه به شما احساس تکلیف می کنم اما قصد ندارم به این زودی اعلام نامزدی کنم و تا اردیبهشت باید منتظر ماند، درمورد من این گونه صحبت کردید و سریعا اعلام حضور کردید؟»

سایت «یاری نیوز» نزدیک به طرفداران خاتمی ارسال چنین نامه ای از سوی میر حسین موسوی را تکذیب کرده است.

پایگاه های اینترنتی «سحام نیوز» و «تغییر» همچنین از درخواست‌ برخی صاحبان صنایع، روشنفکران و هنرمندان برای نامزدی غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در انتخابات خرداد ۸۸ خبر داده‌اند و وعده داده‌اند که آقای کرباسچی «به زودی بیانیه‌ای درباره انتخابات منتشر و نظرات خود را ارایه خواهد کرد.»

با این حال روزنامه اعتماد ملی ارگان حزب مهدی کروبی، با انتشار خبر اعلام نامزدی محمد خاتمی، از استقبال حزب اعتماد ملی از حضور خاتمی د رقابت‌های آتی ریاست جمهوری خبر داد.

به نوشته این روزنامه سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: «اعضای حزب اعتماد ملی و هواداران آقای کروبی، ضمن احترام به خاتمی، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های انتخاباتی خود خواهند پرداخت.»

سایت‌های نزدیک به هواداران محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران نیز عمدتاً در واکنش به اعلام نامزدی خاتمی، سعی کردند که این اقدام سید محمد خاتمی را به اوج‌گیری اختلافات میان او و میر حسین موسوی تعبیر کنند.

اما سایت «کلمه» که در هفته‌های اخیر به انعکاس دیدگاه‌های میرحسین موسوی و نزدیکان وی پرداخته، به درج کامل سخنان خاتمی در جلسه اعلام کاندیداتوری پرداخته و از هرگونه تحلیل و اطلاع‌رسانی دیگر در مورد نامزدی خاتمی و واکنش هواداران موسوی به آن پرهیز کرده است.
XS
SM
MD
LG