لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

عربستان خواستار اقدامی سریع‌تر در قبال برنامه هسته‌ای ایران شد


سعود الفیصل؛ وزیر خارجه عربستان سعودی
سعود الفیصل؛ وزیر خارجه عربستان سعودی
وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با هیلاری کلینتون اعلام کرد که «تهدیدی که از جانب بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران احساس می‌شود، اقدامی سریع‌تر و فوری‌تر از وضع تحریم‌ها را می‌طلبد».

شاهزاده سعود الفیصل، نسبت به مفید بودن تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای توقف برنامه‌ی هسته‌ای‌اش، ابراز تردید کرد و اعمال تحریم‌ها را در دراز مدت اثربخش خواند و تأکید کرد که «تهدید هسته‌ای ایران را نیازمند اقدامی فوری‌تر است».

وی در عین حال اشاره‌ای به ماهیت راه‌حل‌های کوتاه مدت مورد نظرش نکرد.

با وجود این موضع وزیر خارجه عربستان سعودی، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفت که ایران در این ارتباط بر وجه مثبت سخنان وزیر خارجه عربستان تمرکز می‌کند.

رامین مهمان‌پرست که در قالب نشست هفتگی با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد که «اطلاعاتی که ما از اظهارات وزیر خارجه عربستان داریم، تمرکز صحبت‌های ایشان بر لزوم عاری بودن منطقه از سلاح‌های هسته‌ای بوده است و اگر این مبنا در نظر گرفته شود رویکرد مثبت است و ما از عاری شدن منطقه از سلاح‌های اتمی حمایت می‌کنیم».

آقای مهمانپرست همزمان به سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا در مورد دیکتاتوری خواندن حکومت ایران واکنش نشان داد و گفت که «باید از خانم کلینتون پرسید، حمله به مردم بیگناه و از بین بردن غیر نظامیان در کشورهای مختلف همچون عراق، افغانستان، پاکستان و فلسطین دیکتاتوری نظامی است یا جمهوری اسلامی ایران که در 31 سال گذشته به اشکال مختلف رفراندوم و انتخابات برگزار کرده است».

وی همچنین اضافه کرد که «کاری که آمریکا می‌تواند انجام دهد تا به مردم منطقه کمکی کرده باشد این است که هر چه سریع‌تر از منطقه خارج شود».

هیلاری کلینتون، که در روزهای گذشته از قطر و عربستان سعودی دیدار کرده‌است، روز دوشنبه در قطر گفت که «ایران در حال تبدیل شدن به یک دیکتاتوری نظامی است و قدرت سپاه پاسدران چنان افزایش یافته که این نهاد عملاً جایگزین دولت شده است».

این سخنان با واکنش مقام‌های دیپلماسی تهران روبه‌رو شد و وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به این موضع خانم کلینتون گفت که «آمریکا خود اسیر نوعی دیکتاتوری نظامی است».

منوچهر متکی که سخنانش در واکنش به موضع اخیر خانم کلینتون در خبرگزاری‌های داخلی ایران انتشار یافته، گفته است که «آمریکا با نادیده انگاشتن واقعیت‌های منطقه، خود اسیر نوعی دیکتاتوری نظامی و ترویج و تطبیق رویکردهای نظامی‌گرایانه سابق و دامن‌زدن به تشنج و بی‌ثباتی در منطقه می‌باشد».

آقای متکی در پاسخ به سؤالی در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سخنان خانم کلینتون می‌گوید: «ما از اینکه وزیر امور خارجه آمریکا دچار یک شخصیت مجازی و غیرواقعی شده و سعی می‌کند حقایق مواضع خود و دولت آمریکا را با یک سری واژه‌ها و الفاظ تصنعی پنهان کند و افکار عمومی منطقه را به سمت موضوعات غیرواقعی و نادرست سوق دهد، متأسفیم».

سفر خانم کلینتون به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بخشی از تلاش آمریکا برای جلب حمایت این کشورها از اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران ارزیابی شده است.

ایالات متحده آمریکا و فرانسه بلافاصله پس از اعلام رسمى خبر آغاز غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانیوم از سوى ایران، اعلام کردند که دیگر راهى جز تحریم بیشتر تهران باقى نمانده است.

شوراى امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایى علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌هاى مربوط به غنى‌سازى اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچى از این خواست‌ها برنامه غنى‌سازى خود را توسعه داده است.

کشورهاى غربى و در رأس آنها آمریکا مى‌گویند ایران در پى تولید جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است، اما تهران مى‌گوید، برنامه‌ اتمى‌اش صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG