لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

همسر جعفر پناهی پس از یک ماه موفق به ملاقات با وی شد


جعفر پناهی
جعفر پناهی
مصاحبه علیرضا کرمانی با طاهره سعیدی

طاهره سعیدی، همسر جعفر پناهی، در مصاحبه با رادیو فردا اعلام کرد که پس از یک ماه، سرانجام توانسته است، با همسرش در زندان اوین ملاقات کند.

جعفر پناهی، برنده جایزه شیر طلایی از «جشنوارۀ ونیز» و «خرس نقره‌ای» در جشنوارۀ برلین، از دهم اسفندماه گذشته، در بازداشت به سر می‌برد و از جمله زندانيانی است که در نوروز نيز به او مرخصی داده نشد.

پس از بازداشت جعفر پناهی تاکنون، سینماگران و هنرمندان بسیاری در داخل و خارج از ایران، با انتشار بیانیه‌های گوناگون، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند این سینماگر را آزاد کند.

طاهره سعیدی، همسر جعفر پناهی، در گفت‌وگو با رادیو فردا، اظهار داشت سرانجام پس از یک ماه که هیچ کس نتوانسته بود، جعفر پناهی را ملاقات کند، روز سه شنبه موفق به دیدار با همسرش شده است.

طاهره سعیدی به رادیو فردا گفت: «دیروز به ما زنگ زدند و گفتند که می‌توانید ملاقات داشته باشیم که خوشبختانه توانستیم ایشان را ببینیم و ظاهرا حال و وضع روحی‌شان خوب بود.»

طاهره سعیدی در پاسخ به این پرسش که چه اتهامی به آقای پناهی وارد شده است، گفت: «اتهام خاصی به آقای پناهی وارد نکرده‌اند و تنها از ایشان سئوال می‌شود، و ایشان هنوز در مرحله بازجویی است.»

همسر جعفر پناهی همچنین تصریح کرد که هنگامی که وی با دادستان دیدار داشته، تفهیم اتهامی درمورد همسرش، صورت نگرفته است.

طاهره سعیدی افزود: «مرتب از آقای پناهی سئوال‌های تکراری می‌پرسند تا بلکه بتوانند تناقضی در گفته‌های وی پیدا کنند.»

طاهره سعیدی که به همراه دختر و پسر خود به تازگی در نامه سرگشاده نسبت به وضعیت همسرش ابراز نگرانی کرده بود، در ادامه گفت که این ملاقات اندکی از نگرانی وی کاسته است؛ وی با این حال تاکید کرده که آقای پناهی در این مدت بسیار لاغر شده و چند روز پیش نیز وی را به یک سلول کوچک انتقال داده‌اند که به گفته وی در این مکان راحت نیست.

طاهره سعیدی همچنین گفت که روز سه‌شنبه دختر و مادر آقای پناهی نیز همراه وی در ملاقاتی حضور داشته‌اند.

طاهره سعیدی در ادامه اظهار داشت که در طول ملاقات اخبار بیرون زندان و به ویژه حمایت‌های داخلی و خارجی از همسرش را به اطلاع وی رسانده که موجب خوشحالی این فیلمساز شده است.

طاهره سعیدی در پایان این مصاحبه با اشاره به نامه سرگشاده خود گفت که این فیلساز چهار سال خانه‌نشین بود و سال گذشته نیز پاسپورت وی را توقیف کردند.

به گفته طاهره سعیدی، وی دست کم می‌تواند از بازجویان خود بپرسد که چرا در این مدت با وی چنین رفتاری شده است و چرا وی از فیلم ساختن محروم است.

در اسفند ماه سال گذشته، ماموران وزارت اطلاعات پس از یورش به منزل آقای پناهی و بازرسی و فیلمبرداری از منزل وی، جعفر پناهی، همسرش طاهره و دخترش سولماز پناهی را به همراه ۱۲ نفر از مهمانان‌شان بازداشت کردند.

جعفر پناهی فیلمساز ۴۹ ساله و خالق آثاری چون «بادکنک سفید»، «آینه»، «دایره»، «طلای سرخ» و «آفساید» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونیز و برلین جوایز معتبری دریافت کرده، اما از اکران اغلب فیلم‌هایش در ایران توسط وزارت ارشاد اسلامی جلوگیری شده است.

جعفر پناهی اوایل مردادماه سال جاری نیز هنگامی که به اتفاق همسر و دخترش و همچنین مهناز محمدی، یکی دیگر از فیلمسازان، برای ادای احترام به کشته‌شدگان پس از انتخابات به بهشت زهرا رفته بود از سوی نیروی انتظامی بازداشت شد، اما پس از آن آزاد شد.

آقای پناهی، ششم شهریورماه امسال، به عنوان رئیس هیئت داوران سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال به همراه دیگر اعضای هیئت داوری این جشنواره با شال‌های سبز برای حمایت از معترضان پس از انتخابات در افتتاحیه این جشنواره حاضر شد.

این فیلمساز هنگامی که در مهرماه قصد داشت برای حضور در هیئت داوران چشنواره فیلم بمبئی در هند به این کشور سفر کند در فرودگاه تهران پاسپورت وی توقیف شد.
XS
SM
MD
LG