لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

داعش در فلوجه دست به ضد حمله شدیدی علیه ارتش عراق زد


شبه نظامیان گروه خلافت اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد با ضد حمله‌ای شدید، عملیات ارتش عراق در منطقه جنوبی شهر فلوجه را متوقف ساختند. این در حالی است که سازمان ملل نسبت به احتمال استفاده از غیرنظامیان توسط داعش به عنوان «سپر انسانی» هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات آزادسازی فلوجه با حمله ارتش عراق و حمایت نیروهای ایرانی و با پشتیبانی و حملات ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، ‌از بزرگترین عملیات ضد داعش در سال‌های اخیر توصیف شده است. شهر فلوجه در سال ۲۰۱۴ (تقریبا دو سال پیش) به دست گروه حکومت اسلامی افتاد.

یک هفته پس از آن که دولت عراق از آغاز عملیات برای بازپس گیری شهر فلوجه خبر داد،‌ شمار زیادی از نیروهای ارتش عملیات خود را روز دوشنبه در اطراف این شهر آعاز کردند و بخش‌های جنوبی فلوجه را در اختیار گرفتند اما نتوانستند به مناطق مرکزی نزدیک شوند.

دولت بغداد عملیات بازپس گیری فلوجه از گروه اسلامگرای داعش را که با حمایت آمریکا انجام می‌شود، ‌نقطه عطفی در مبارزه علیه این گروه اعلام کرده است.

سربازان ارتش آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در فلوجه در نبردهای بسیاری با گروههای اسلامگرا دست و پنجه نرم کردند و این شهر را می‌توان به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی گروه حکومت اسلامی و کارزار بمبگذاری‌های انتحاری در بغداد محسوب کرد که تنها نیم ساعت با پایتخت عراق فاصله دارد.

بازپس گرفتن فلوجه از دست شبه نظامیان داعش آزمایشی برای ارتش عراق است که همزمان با گرفتن مناطق تحت اشغال این گروه می‌تواند جان شهروندان را نیز حفظ کند.

به رغم آنکه بسیاری از شهروندان فلوجه طی شش ماه نخست اشغال این شهر از خانه و محل زندگی خود فرار کرده‌اند اما به گزارش رویترز همچنان حدود ۵۰ هزار تن در این شهر گرفتارند و برای به دست آوردن آب و غذا و دسترسی به امکانات درمانی با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که گروه حکومت اسلامی در مرکز شهر فلوجه چندصد خانواده را به عنوان سپر انسانی به گروگان گرفته است. داعش پیشتر نیز از این تاکتیک در پیکارهایش در نقاط دیگر عراق استفاده کرده بود.

به گفته سازمان ملل، طی یک هفته گذشته حدود سه هزار و ۷۰۰ نفر از شهروندان فلوجه توانسته‌اند از این شهر فرار کنند.

XS
SM
MD
LG