لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

مشاور فرمانده سپاه: ارکان فتنه ۸۸ در مسئولیت‌های کلان حضور دارند


حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران، روز چهارشنبه، ۸ اردیبهشت‌ماه، ادعا کرد که عده‌ای از حامیان جنبش سبز یا به گفته او «ارکان فتنه» در مقام‌های بالا در کشور «نفوذ» کرده‌اند.

او گفت: «افرادی که در جریان فتنه ۸۸ جزء ارکان فتنه بودند در بعضی از تصمیم‌گیری‌ها و مسئولیت‌های کلان کشور حضور دارند و این به معنای نفوذ سیاسی است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا مقدم‌فر این سخنان را در قالب سلسله نشست‌های بزم اندیشه با موضوع «بررسی دشمن‌شناسی فرهنگی و ابعاد پروژه نفوذ» در محل موسسه جوانان آستان قدس رضوی بیان کرده است.

استفاده از واژه فتنه و ساختن ترکیب‌هایی از این واژه، از پس از اعتراض‌های خیابانی به نتیجه مناقشه‌برانگیز انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸ به ادبیات سیاسی اصولگرایان تندرو وارد شد و آنها برای توصیف معترضان و رهبران آن اعتراض‌ها از این واژه بهره می‌گیرند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چند ماه پیش از این در مورد پروژه نفوذ در ایران هشدار داده بود و از آن زمان تاکنون، معمولاً اصولگرایان، رقبای سیاسی را به‌ عنوان «نفوذی» و عملکرد آنها را مصداق نفوذ توصیف می‌کنند.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران، در سخنان خود به نام مسئولان دولتی یا سمت افرادی که به گفته او از «ارکان فتنه ۸۸» بودند، اشاره‌ای نکرده و تنها از محمود سریع‌القلم سخن به میان آورده است.

به گفته مقدم‌فر، «دکتر سریع‌القلم یکی از اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه تهران و یکی از مشاوران عالی مقامات ارشد دولت است که افکار غرب‌گونه خود را آشکارا در کتاب‌ها و مقالات علمی خود بیان کرده و پیشرفت اقتصادی کشور را در کنار گذاشتن دیدگاه‌های دینی و انقلابی نظام می‌داند.»

محمود سریع‌القلم از نظریه‌پردازان توسعه و پژوهشگران حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران است که در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام مشاور او بود.

حمیدرضا مقدم‌فر در بیان ویژگی‌های افرادی که به گفته او از ارکان فتنه بودند و امروز در مسئولیت‌های کلان کشور حضور دارند گفت: «برخی از عوامل نفوذی در کشور، عوامل سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان نیستند و دانش‌آموختگان کشورهای غربی هستند که شاکله فکری آنها در دانشگاه‌های غربی شکل‌ گرفته است.»

غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس نهم که در انتخابات دوره دهم مجلس نتوانست به مجلس راه یابد، دو روز پیش‌ از این راه‌یافتگان به مجلس دهم را همان کسانی خوانده بود که به گفته او در «انتخابات سال ۸۸ پا روی قانون گذاشته و فتنه به پا کردند».

خبرگزاری فارس نیز در روزهای اخیر با انتشار خبری، از بازگشت «محکومان و فعالان فتنه به دانشگاه آزاد اسلامی» خبر داده و آن را «انتصابات حاشیه‌دار مشاور هاشمی با اهداف سیاسی» ارزیابی کرده بود.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خبر خود با استفاده از حروف اختصاری از چندین نفر به‌ عنوان مصادیق و نمونه‌های این انتساب‌ها نام‌ برده بود.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود با نقد تحولات پسابرجام تأکید کرد که «فضای پسابرجام شرایط نفوذ را بیش‌ از پیش مهیا کرده است.»

او افزود: «پس از برجام این‌ گونه در بین مردم القا می‌شود که مخاصمه با آمریکا تمام‌ شده و حالا زمان دوستی با آمریکاست و حالا زمان ارائه الگوهای غربی است.»

مقدم‌فر یکی از راه‌های «نفوذ فرهنگی» را «جذب نخبگان، اندیشمندان و روشنفکران» اشاره کرد و مصداق آن را این‌ گونه بیان کرد:‌«پس از تصویب برجام وزیر خارجه آلمان در سفر خود به ایران ۵۰ هزار بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی داد و دیگر کشورهای غربی نیز از این مسئله استقبال زیادی دارند، چرا که می‌دانند این افراد در آینده مبلغان اصلی نفوذ فرهنگی را تشکیل خواهند داد.»

به گفته مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران، «علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران نفوذپرور است».

پیش‌ از این نیز بارها آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به علوم انسانی و لزوم اسلامی کردن این علوم و همچنین فاصله گرفتن علوم انسانی از منابع غربی هشدار داده بود.

از دیگر مصادیقی که حمیدرضا مقدم‌فر از آن به‌ عنوان نمونه نفوذ فرهنگی یادکرده است، «برخورد با گشت ارشاد نامحسوس» است.

اشاره این مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انتقادها و موضع‌گیری‌های مقام‌های دولتی و در رأس آنها حسن روحانی نسبت به پروژه تشکیل پلیس نامحسوس در هفته‌های اخیر است.

مشاور فرهنگی رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران در عین‌ حال «جریان شناسی، نگاه بهتر و دقیق‌تر» به «وزارت ارشاد، سینماها، تلویزیون، دانشگاه‌ها» را به‌ عنوان «گلوگاه‌های فرهنگی» کشور خواستار شد.

XS
SM
MD
LG