لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

گفت‌وگوهای صلح یمن وارد مرحله تازه‌ای می‌شود


پس از سیزده ماه درگیری و آغاز آتش بس، نمایندگانی از دو گروه درگیر در یمن در کشور کویت مقابل هم نشستند تا گفت‌وگو کنند
پس از سیزده ماه درگیری و آغاز آتش بس، نمایندگانی از دو گروه درگیر در یمن در کشور کویت مقابل هم نشستند تا گفت‌وگو کنند

سازمان ملل متحد می‌گوید احزاب مخالف در یمن روز شنبه گفت‌وگوهای مستقیم درباره حل «مشکلات کلیدی» برای پایان دادن به جنگ داخلی در یمن را آغاز کرده‌اند.

اسماعیل شیخ احمد، سخنگوی فرستاده سازمان ملل متحد به یمن، به خبرگزاری فرانسه گفته است که نمایندگان تمامی احزاب حضور دارند و درباره مسائل کلیدی صحبت خواهد شد. به گفته وی این گفت‌وگوها در کشور کویت در حال برگزاری است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این مسائل کلیدی شامل عقب‌نشینی نیروهای مسلح، تسلیم تسلیحات سنگین، از سرگیری انتقال قدرت و یافتن راه‌حلی امنیتی برای خاتمه جنگی ۱۳ ماهه است.

در مورد محتوای گفت‌وگوها هیچ خبر منتشر نشده است، با این حال نمیاندگان دولت در کویت گفته‌اند که محوریت طرح‌های پیشنهادی قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بر اساس این قطعنامه شورشیان باید از مناطقی که محاصره کرده‌اند، عقب نشینی کنند و سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

سبانیوز، رسانه‌ای که مدتیست توسط شورشیان اداره می‌شود، اعلام کرده بود که از روز شنبه گفت‌وگوها وارد فاز تازه‌ای خواهد شد که جهت‌گیری‌های سازمان ملل متحد و جامعه جهانی را به بوته آزمایش خواهد گذاشت.

تمامی احزاب درگیر متعهدند تا موفقیت گفت‌وگوهای کویت را تضمین کنند، گفت‌وگوهایی که از زمان اجرای آتش‌بسی شکننده در روز ۲۳ فروردین ماه آغاز شده است.

تنها نکته مهم محل اختلاف این است که شورشیان پیش از تسلیم سلاح‌هایشان می‌خواهند در مورد یک طرح سیاسی مشخص به نتیجه برسند، اما نمایندگان دولت می‌گویند که تسلیم سلاح‌ها پیش از رسیدن به هرگونه توافقی (آن‌چه قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید) اولویت آن‌هاست.

پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه در جلسه‌شان بر اهمیت توافق بر سر طرح صلح در یمن و خروج تسلیحات سنگین از شهرهای مختلف این کشور تاکید کرده بودند.

دولت عبد ربه منصور هادی که از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، در پی شورش حوثی‌ها و هواداران آنها سرنگون شد و خود آقای هادی نیز به عربستان رفت. هوادران دولت هادی اکنون در عدن، در جنوب یمن، به سر می‌برند و کنترل این بندر را در دست دارند. شبه‌نظامیام حوثی و هم‌پیمانان آنها نیز کنترل صنعا، پایتخت، را در اختیار دارند.

عربستان و کشورهای عربی بارها ایران را به حمایت مالی و نظامی از شیعیان حوثی متهم کرده است. اتهامی که ایران آن را رد کرده و در عوض عربستان را بابت ناآرامی‌های یمن ملامت می‌کند.

در جریان درگیری‌های یمن تاکنون قریب به ۶۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG