لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

واکنش ترکیه به طرح رای‌گیری درباره کشتار ارامنه در آلمان


ارامنه هر ساله مراسم یادبود کشته‌شدگان را گرامی می دارند. پنجم اردیبهشت، ایروان
ارامنه هر ساله مراسم یادبود کشته‌شدگان را گرامی می دارند. پنجم اردیبهشت، ایروان

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، روز چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، هشدار داد که اگر طرح آلمان برای رای‌گیری در مورد کشتار ارامنه و نسل‌کشی نامیدن آن در پارلمان این کشور اجرا شود روابط دو کشور آسیب خواهد دید.

پارلمان آلمان در برلین روز پنج‌شنبه، ۱۳ خردادماه، طرحی را به رای خواهد گذاشت که تعیین می‌کند کشتار ارامنه به دست ترک‌ها می‌تواند نسل‌کشی نامیده شود یا خیر.

با این حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ییلدیریم در ادامه تاکید کرده است که نتیجه این رای‌گیری هرچه باشد بر توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا در رابطه با کنترل موج مهاجران تاثیری نخواهد داشت.

بسیاری از تاریخ‌دانان می‌گویند که در دوران جنگ جهانی اول، حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه توسط ترک‌های عثمانی کشته شده‌اند، عددی که می‌تواند بیانگر نخستین نسل‌کشی قرن بیستم باشد.

ترکیه با نسل‌کشی نامیدن کشتاری که از سال ۱۹۱۵ آغاز شد مخالف است و می‌گوید آنها که کشته شدند، قربانیان جنگ داخلی و ناآرامی‌های مرتبط‌ با آن هستند. ترکیه همچنین می‌گوید که در آمار کشته‌شدگان غلو شده است.

آقای ییلدیریم گفته است که حتما رابطه ترکیه و آلمان، با انجام این رای‌گیری لطمه خواهد خورد و در این مسئله شکی وجود ندارد.

با این حال وی در جواب خبرنگاری که از تاثیر این رای‌گیری بر توافق با اتحادیه اروپا بر سر پناهجویان پرسید گفت: «ترکیه کشوری نیست که بخواهد خود را درگیر حق‌السکوت‌گیری، تهدید و انتقام‌جویی کند. اگر این طرح تصویب شود، هیچ تاثیری بر توافق نخواهد داشت.»

نخست‌وزیر تازه ترکیه که هفته گذشته به این سمت منصوب شد در ادامه کشتار ارامنه را اتفاقی معمول توصیف کرد که در جریان هر جنگی می‌تواند روی دهد.

وی همچنین از دولت آلمان خواست تا به صدای سه میلیون نفر ترک ساکن آلمان پشت نکند.

در سال‌های گذشته گروهی از روشنفکران ترک از جمله اورهان پاموک، برنده جایزه نوبل ادبیات، کشتار ارمنی‌ها را نسل‌کشی خواندند، واژه‌ای که هنوز در ترکیه تابو است.

بیش از بیست کشور جهان، ۴۳ ایالت آمریکا، واتیکان و نهادهای بین المللی از جمله پارلمان اروپا، انجمن محققان در مورد نسل کشی و کمیته فرعی سازمان ملل برای پیشگیری از نسل کشی و حفاظت اقلیت‌ها، کشتار ارامنه را نحستین نسل‌کشی قرن بیستم می‌دانند.

XS
SM
MD
LG