لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

پنتاگون: تلاش ایران برای متوقف کردن یک پهپاد آمریکایی


جمهوری اسلامی در یک سال اخیر، در چند مورد از شکار پهپادهای آمریکایی خبر داده است.
جمهوری اسلامی در یک سال اخیر، در چند مورد از شکار پهپادهای آمریکایی خبر داده است.
پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید که ۲۳ اسفندماه یک جت جنگنده ایرانی قصد داشت یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را بر فراز آب‌های خلیج فارس متوقف کند، اما به دنبال نزدیک شدن دو هواپیمای نظامی آمریکایی عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جرج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، ۲۴ اسفند‌ماه اعلام کرد زمانی که پهپاد آمریکایی طبق روال معمول برای گشت‌زنی بر فراز آب‌های بین‌المللی خلیج فارس در حرکت بود، یک هواپیمای جنگی اف-۴ متعلق به جمهوری اسلامی تا شعاع ۲۵ کیلومتری به این هواپیمای بدون سرنشین نزدیک شده است.

پنتاگون می‌گوید پس از آن که دو هواپیمای جنگی آمریکایی به محل نزدیک شده‌اند، به دنبال آن جنگنده ایرانی عقب‌نشینی کرده است. مقام‌های وزارت دفاع تأکید کرده‌اند که در این مواجهه هیچ شلیکی صورت نگرفته است.

این واقعه در حالی رخ داده است که آبان‌ماه سال جاری نیز پنتاگون اعلام کرد که جنگنده‌های ایرانی به یک پهپاد آمریکایی که در حریم هوایی پین‌المللی بود شلیک‌ کرده‌اند. ایران می‌گوید این هواپیما وارد حریم هوایی ایران شده بود.

به دنبال پررنگ شدن حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس که، به گفته خبرگزاری فرانسه، پس از بالا گرفتن نگرانی بر سر امکان بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران صورت گرفته است، جمهوری اسلامی در چند مورد از شکار پهپادهای آمریکایی خبر داده است.

دی‌ماه سال جاری ارتش ایران اظهار کرد که این نیرو در دو سال گذشته «دو پهپاد آمریکایی را شکار کرده است».

در عین حال آذرماه سال ۹۱ نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر داد که ایران تاکنون سه فروند پهپاد آمریکایی «اسکن ایگل» را شکار کرده است. فرماندهان دفاعی آمریکا این اظهارات را رد کرده‌اند.

منابع نظامی ایران همچنین آذرماه سال ۹۰ اعلام کردند که توانسته‌اند یک هواپیمای بدون سرنشین تجسسی آمریکا را «با اندک خسارتی» در اختیار بگیرند.

آمریکا ضمن تأکید بر تداوم پروازهای تجسسی خود بر فراز آب‌های بین‌المللی، هشدار داده است که امنیت نیروهای نظامی آمریکایی حاضر در منطقه را حفظ خواهد کرد.

ایران نیز در مقابل می‌گوید با هر هواپیمای نظامی بیگانه‌ای که قصد ورود به حریم ایران را داشته باشد «برخورد می‌کند».
XS
SM
MD
LG