لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

توصیه ایران به بحرین: نقض فاحش حقوق بشر را متوقف کنید


اعتراض‌ها در منامه، پایتخت بحرین- ۳۱ فروردین ۱۳۹۱
اعتراض‌ها در منامه، پایتخت بحرین- ۳۱ فروردین ۱۳۹۱
همزمان با تداوم اعتراض‌ها در بحرین، یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار توقف «نقض فاحش حقوق بشر» در بحرین شده است و می‌گوید بحرین باید ضمن توجه به مطالبات مردم به سرکوب‌ها در این کشور پایان دهد.

حسین امیر عبداللهیان، روز جمعه، اول اردیبهشت‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، حکومت بحرین را به «نقض فاحش حقوق بشر، عدم تکمیل اصلاحات سیاسی، تخریب مساجد و اماکن مقدس دینی و تداوم سرکوب مردم در این کشور» متهم کرد و «توجه به مطالبات مردم، توقف نقض فاحش حقوق بشر» و پیگیری «روش مسالمت‌آمیز» را راه برون‌رفت از ناآرامی‌ها دانست.

این اظهارات در حالی از سوی این مقام جمهوری اسلامی مطرح شده است که طی چند روز گذشته معترضان در بخش‌های مختلف بحرین علیه حکومت و برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول ۱ در منامه دست به اعتراض زده‌اند.

مسابقات جایزه بزرگ اتومبیل‌رانی فرمول ۱ که تمرین‌های آن از روز جمعه آغاز شده و مسابقه اصلی آن روز یک‌شنبه برگزار می‌شود، سال گذشته با بالا‌گرفتن ناآرامی‌ها در بحرین لغو شد.

این‌بار نیز معترضان مخالف برگزاری این مسابقات هستند و در عین حال می‌گویند قصد دارند از طریق این اعتراض‌ها در جریان مسابقات اتومبیل‌رانی، توجه شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این مسابقات را به «نقض» حقوق بشر در بحرین جلب کنند.

در روزهای اخیر شهرهای و روستاهای مختلف بحرین صحنه ناآرامی‌ها بوده که در مواردی نیروهای امنیتی با معترضان درگیر شده‌اند. معترضان روزهای برگزاری مسابقات را «روزهای خشم» خوانده‌‌اند.

روز جمعه نزدیکی منامه، پایتخت بحرین، بار دیگر صحنه تجمع معترضان بود و خبرگزاری رویترز تعداد این معترضان را ده هزار تن گزارش کرده است.

شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که شامگاه جمعه ده‌ها معترض نیز که در روستاهای شیعه‌نشین نزدیک محل برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی علیه حکومت بحرین دست به اعتراض زده بودند، با پلیس درگیر شده‌اند.

تاکنون از ۱۲ تیمی که قرار بود در این مسابقات شرکت کنند، دو تیم بحرین را ترک کرده‌اند و دو تن از اعضای تیم «فورس ایندیا» نیز در پی ناآرامی‌ها به بریتانیا بازگشته‌اند.

با این‌حال برگزارکنندگان این مسابقات تأکید کرده‌اند که از لحاظ امنیتی هیچ تهدیدی متوجه مسابقات نیست.

اعتراض‌های خيابانی سال گذشته شيعيان بحرين با مداخله نيروهای امنيتی پايان داده شد، امری که با اعتراض چندباره جمهوری اسلامی مواجه شد.

اکثر ساکنان بحرین شیعه‌مذهب هستند، در حالی که اقلیت سنی‌مذهب در این کشور حکومت می‌کند.

علی‌رغم سرکوب‌ها در بحرین معترضان همچنان تقريبا به شکل هفتگی اقدام به برگزاری تجمع و تظاهرات در مناطق مختلف می‌کنند.

فعالان بحرينی می‌گويند در نا‌آرامی‌های سال گذشته اين کشور، دست‌کم ۳۵ نفر کشته شده‌اند، اما از زمان پايان وضعيت فوق‌العاده و در درگيری‌های متفرقه، شمار کشته‌شدگان به حدود ۷۰ نفر رسيده‌ است.
XS
SM
MD
LG