لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

ایران در تلاش برای واردات گندم پاکستان از طریق مبادله پایاپای


در حالی که بر اثر تحریم‌های بین‌المللی واردات مواد خوراکی به ایران با مشکلات فراوان مواجه شده است، یک مقام ارشد در اسلام‌آباد می‌گوید تهران خواستار آن است تا از طریق مبادله پایاپای «میلیون‌ها تن» گندم از پاکستان وارد کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سید نوید قمر، وزیر آب و نیروی پاکستان، روز جمعه به یک خبرگزاری دولتی این کشور گفته است که ایران پیشنهاد کرده است در ازای دریافت «میلیون‌ها تن» گندم و «۲۰۰ هزار تن» برنج، سنگ آهن و کود به پاکستان صادر کند.

در همین زمینه یک مقام ارشد وزارت بازرگانی پاکستان که نخواست نامش فاش شود به رویتر گفته است که هنوز این معامله قطعی نشده و برخی مسائل باید حل شوند.

وی توضیح داده است: «با توجه به تحریم‌ها مشکلات پرداختی وجود دارند و همین مسائل این گونه تجارت‌ها را بیش از حد معمول دشوار می‌کند.»

در حال حاضر گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ایران با توجه به تحریم‌ها در واردات چای و برنج از هند دچار مشکل شده است.

همچنین خبرگزاری رویترز اویل بهمن‌ماه گزارش کرد که در پی تحریم‌ها، ۹ کشتی حامل گندم و دیگر غلات در نزدیکی بندرهای ایران بدون تخلیه‌ بارشان متوقف مانده‌اند.

اواخر بهمن‌ماه صادرکنندگان مواد غذايی در اروپا گفته بودند که به دنبال تشديد تحريم‌ها عليه ايران، اين کشور برای واردات کالاهای اساسی از جمله گندم با مشکلاتی مواجه شده و تلاش می‌کند برای پرداخت بهای گندم وارداتی از طلا و نفت استفاده کند.

در عین حال برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که ایران در تلاش است تا با استفاده از ارزهایی غیر از دلار و یورو به خرید غلات بپردازد.

خبرگزاری رویترز ۲۷ بهمن‌ماه به نقل از برخی منابع بازرگانی گزارش کرد که تجار ایرانی در تلاش‌اند تا در ازای واردات غلات از روسیه، روبل بپردازند.

در عین حال ۲۹ بهمن‌ماه رفیق احمد، رئیس سازمان صادرکنندگان هند، به رویترز گفت که ایران در تلاش است بدهی‌های خود به هند را با روپیه پرداخت کند و در عین حال با استفاده از روپیه از این کشور کالا بخرد.

به گزارش رویترز به نقل از منابع بازرگانی، ایران در دو هفته گذشته نزدیک به دو میلیون تن گندم وارد کرده است.

این خبرگزاری تأکید کرده است که شرکت بازرگانی دولت ایران از جمله هفته گذشته حدود ۵۰۰ هزار تن گندم از روسیه و ۳۰۰ هزار تن گندم از استرالیا خریداری کرده است.

این خرید دولتی در حالی صورت گرفته است که به گفته رویترز واردات غلات در ایران معمولا از سوی بخش‌های خصوصی انجام می‌شود.

به گفته شورای بین‌المللی غلات، ایران سالانه ۴.۵ میلیون تن غله وارد می‌کند. ۳.۵ میلیون تن از خرید سالانه غلات ایران به واردات ذرت اختصاص دارد، دانه‌ای که در تغذیه احشام نقش اساسی دارد.
XS
SM
MD
LG