لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

طرح مبارزه با «بدحجابی» در ایران کلید خورد


طرح «امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی به منظور مبارزه با آنچه که «بدحجابی» خوانده شده است، از روز دوشنبه به صورت رسمی در تهران به اجرا در آمد و قرار است که این طرح از ۲۵ خرداد ماه در استان‌های مازندران و گیلان نیز به اجرا گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری های ایران، طرح «امنیت اخلاقی» با حضور گشت‌های موتوری، ون و خودروهای نیروهای انتظامی کار خود را آغاز کرد و به موجب این طرح، نیروهای «اموزش‌ دیده زن و مرد» به گشت زنی در سطح شهر و «برخورد شدید با بد حجابی» خواهند پرداخت.

احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی که روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار این طرح حضور داشت با تأکید بر اینکه این طرح «بنا به مطالبات مردم از پلیس» به اجرا در آمده، گفت: «طرح برخورد با بد پوششی مواردی از قبیل لباس‌های تنگ، مشخص شدن موهای زنان از دو طرف روسری، سگ گردی، مزاحمت نوامیس،‌ آلودگی صوتی و بد پوششی را شامل می‌شود.»

وی همچنین خاطر نشان کرد که به موجب این طرح با تولید کنندگان البسه نامناسب نیز برخورد خواهد شد و افزود که این تولیدکنندگان تا ۲۵ خردادماه مهلت دارند تا نسبت به عرضه نکردن البسه نامناسب اقدام کنند.

آقای رادان با اشاره به این که افراد «بد پوشش» با رفتارشان موجب ایجاد ناامنی در جامعه می‌شوند، تأکید کرد که «طرح امنیت اخلاقی تا رفع دغدغه‌های مردم به صورت مستمر اجرا خواهد شد.»

هر سال با شروع فصل گرما در ایران و به ویژه در شهرهای بزرگ، نیروی انتظامی مبارزه با «بدحجابی» را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

همزمان با آغاز طرح «امنیت اخلاقی» در تهران، محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج نیز از آموزش «۲۰۰ هزار» معلم زن «در حوزه حجاب» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که «این افراد بتوانند پاسخگوی سووالات جامعه و بویژه دختران دانش آموز در خصوص حجاب، عفاف و حقوق زن مسلمان باشند.»

انتقاد از کم کاری مسئولان در مقابله با «بدحجابی»

اگرچه طرح مبارزه با بدحجابی تقریبا همزمان با سال‌های پیشین به اجرا در آمده، این‌بار تعدادی از مقامات و روحانیون دولتی، معتقدند که در خصوص مبارزه با بد پوششی کم کاری شده و در این خصوص انتقادهای شدیدی متوجه دولت و نیروی انتظامی کرده اند.

مهدی طائب، روحانی اصولگرا، روز دوشنبه ضمن انتقاد از «بدحجابی» و تأکید بر مبارزه با آن، گفت: «جریانی در جامعه سعی دارد بدحجابی و بعضا بی حجابی را در جامعه به صورت سازمان یافته رواج دهد» که به گفته وی رگه‌هایی از «رواج سازمان یافته بی‌حجابی در جریان انحرافی» نیز به چشم می‌خورد.

وی در این زمینه توضیح داد: «هدیه دادن به بعضی از هنرپیشه‌های کذایی و ارتباطات ساده و آسان بین زن و مرد از جمله شکل‌های غیر معمولی است که به صورت سازمان یافته تبلیغ می‌شود و وظیفه نیروی انتظامی است تا با آن برخورد شود.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز پیشتر با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان به «بدحجابی گفته» بود: «می‌گویند چه اشکالی دارد چند تار موی زن بیرون باشد؛ اگر کسی فکر می‌کند مرد یا زن در یک مدینه غیر فاضله ترقی می‌کند، این فرد دچار سوء تفاهم در اداره کشور شده است.»

همچنین بهروز جعفری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، «پوشش نامناسب» مردان را نیز از مظاهر علنی «بدحجابی» دانسته و از مسئولان خواسته تا برخورد با «مردان بدحجاب» را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندارن نیز پیشتر با اشاره به اینکه برخی مازندران را «حیاط خلوت» خود تصور کرده و قصد «شیوع بی‌ بند و باری» را دارند خواستار برخورد شدید مسئولان در این زمینه شده بود.

یکی از تندترین انتقادها از سوی امام جمعه مشهد ابراز شده است که برخی از مسئولان و جریان‌های مدیریتی و همچنین مردم را متهم کرده که نسبت به «بی‌حجابی» بی‌اعتنا هستند.

احمد علم‌الهدی در این خصوص گفته بود: «اگر در کوچه و محله شما، یک درنده یا گزنده پیدا شود، شما نمی‌گذاری بچه‌ات از خانه بیرون برود که نکند این گزنده و درنده به او آسیب بزند. عزیز من! این زن و دختر جوانی که در آن کوچه، همسایه شماست و هر روز و هر ساعت روسری‌اش عقب‌تر می‌رود و مویش پریشان‌تر و لباسش تنگ‌تر می‌شود، از هر درنده‌‌ای و گزنده‌ای برای ناموس و جوان تو آسیبش بیشتر است؛ چرا بی‌تفاوتی؟»

وی همچنین از دوچرخه سواری دختران در شهر مشهد انتقاد کرده و گفته بود: «دختر خانمی که یاد گرفته در کوچه و خیابان سوار دوچرخه شود، این دوچرخه را که با لباس گشاد و مقنعه که سوار نمی‌شود، او با لباس کوتاه و تنگ سوار این دوچرخه می‌شود و لباس کوتاه و تنگ این دختر روی زین دوچرخه با ایمان پسر جوان تو چه می‌کند؟»

برخوردهای نیروی انتظامی با دختران و پسران جوان تحت عنوان مبارزه با «بدحجابی» در سال های اخیر نارضایتی های زیادی در جامعه ایران برانگیخته است و کارشناسان حقوقی و اجتماعی، این اقدامات را تجاوز به حقوق فردی شهروندان در انتخاب نوع پوشش و محدود ساختن آزادی های آنها می دانند.
XS
SM
MD
LG