لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

ادامه ناآرامی ها در شمال آفریقا؛ ایران فعالیت نفتی خود را در لیبی متوقف کرد


به دنبال کاهش سطح همکاری‌های تجاری کشورهای مختلف با لیبی پس از بروز ناآرامی‌ها در این کشور، جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه شنبه اعلام کرد که فعالیت‌های نفتی خود را در لیبی متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی حفاری ایران که در زمینه عملیات سیمان‌کاری و اسید‌کاری چاه‌های نفت در لیبی با شرکت دولتی الجوف لیبی همکاری داشته، در شرایط فعلی تمامی فعالیت‌های خود را به طور کامل متوقف کرده‌ است.

این خبرگزاری می‌افزاید که به نظر می‌رسد تا ۴۸ ساعت آینده ۱۵ نفر از کارکنان و کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران به تهران منتقل شوند.

این خبر در حالی منتشر شده است که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت نفتی رپسول اسپانیا نیز روز سه شنبه اعلام کرد که فعالیت های خود را در لیبی به حالت تعلیق در آورده است.

علاوه بر این، روز دوشنبه شرکت‌های نفتی توتال فرانسه و استات‌اویل نروژ نیز اعلام کردند که در حال خارج کردن بخش اعظم کارکنان غیر لیبیایی خود از این کشور هستند.

شرکت انرژی ادیسون ایتالیا نیز از کاهش سطح واردات گازی‌خود از لیبی خبر داده است.

یک منبع آگاه این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفته است که شرکت اِنی ایتالیا که در لیبی نیز نمایندگی دارد، اعلام کرده است دلیل این کاهش، پایین آمدن سطح گاز ارسالی از خط لوله گازی است که از لیبی به ایتالیا منتقل می‌شود.

شرکت اِنی، که بزرگترین شرکت خارجی مستقر در لیبی در حوزه انرژی است، تا کنون این اظهارات را تأیید یا تکذیب نکرده است.

علاوه بر این، به دلیل ناآرامی‌های لیبی، بسیاری از کشورها از جمله هلند، ترکیه، یونان، بنگلادش، فیلیپین و بلغارستان در حال خارج کردن شهروندان خود از لیبی هستند.

واکنش‌های جهانی نسبت به سرکوب‌ها در لیبی

به گزارش خبرگزاری‌ها روز دوشنبه، به فرمان حکومت لیبی، جنگنده‌های نظامی این کشور وارد عمل شده و مردم غیر‌نظامی را هدف حمله قرار دادند.

تا کنون کشورهای متعددی نسبت به سطح بالای خشونت‌های حکومت لیبی علیه مردم این کشور واکنش نشان داده‌اند.

در تازه‌ترین اقدام، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز سه شنبه ضمن ابراز نگرانی از خشونت‌های پیش آمده در لیبی، در مورد اعمال تحریم‌هایی علیه این کشور هشدار داد.

مایک مولن، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا نیز روز سه شنبه نگرانی‌ خود را از کشته شدن مردم لیبی در جریان اعتراضات ابراز کرد و بر صلح‌آمیز بودن تغییرات در این کشور آفریقایی تأکید کرد.

ترکیه نیز در مورد خشونت‌های پیش آمده در لیبی هشدار داد.

تلویزیون رسمی لیبی روز سه شنبه اعلام کرد که معمر قذافی به زودی از طریق سخنرانی تلویزیونی با مردم لیبی سخن خواهد گفت.

از زمان آغاز ناآرامی‌ها، معمر قذافی که هدف اصلی اعتراض‌های لیبی است، به طور شخصی واکنشی نسبت به خواسته‌های مردم نشان نداده است.

اعتراضات در لیبی که از یک هفته پیش و با اعتراضات مردمی به حکومت معمر قذافی آغاز شد، به شدت از سوی حکومت لیبی سرکوب شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که در جریان ناآرامی‌های لیبی دستکم ۲۳۳ نفر کشته شده‌اند و این در حالی است که شاهدان عینی اعلام کرده اند که در یک هفته گذشته دست‌کم ۳۰۰ نفر در بنغازی و ۱۵۰ نفر در طرابلس کشته شده‌اند.

این در حالی است که فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر که مقر آن در پاریس است از راه‌اندازی یک محل نگهداری جسد با ظرفیت ۴۵۰ نفر در نزدیکی بیمارستانی در طرابلس، پایتخت لیبی خبر‌ داده‌است.
XS
SM
MD
LG