لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

وزیر خارجه عراق: دولت‌هایی که نگران مجاهدین هستند آنها را اسکان دهند


وزیر خارجه عراق می‌گوید که بغداد اجازه نمی‌دهد سازمان مجاهدین خلق در کشور عراق پایگاه داشته‌باشد و تمام کشورهایی که نگران سرنوشت این گروه هستند، می‌توانند ساکنان اردوگاه اشرف را اسکان دهند.

هشیار زیباری در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی ضمن ابراز تأسف از درگیری‌ در اردوگاه اشرف اعلام کرد که عملیات نظامی ارتش عراق در کمپ اشرف با این هدف صورت گرفته است که بخشی از خاک عراق که در کنترل مجاهدین بوده از دست آنها خارج شود.

به گفته سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۹ فروردین، در جریان درگیری‌های شدید در اردوگاه اشرف، دستکم ۳۴ تن از ساکنان این اردوگاه جان باختند.

به دنبال این درگیری دولت عراق ضمن تأکید بر این که افراد کشته شده به دست نیروهای سازمان مجاهدین خلق کشته شده‌اند افزود که ساکنان این اردوگاه باید تا پایان سال جاری خاک عراق را ترک کنند.



در همین زمینه وزیر خارجه عراق روز دوشنبه تأکید کرد که قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که مجاهدین یا هرگروه شبه نظامی دیگری در خاک این کشور پایگاه داشته باشد و از داخل عراق دست به عملیات نظامی علیه همسایه‌های این کشور بزند.

هشیار زیباری با اشاره به این که پایگاه اشرف مساحتی حدود ۵۰ کیلومتر مربع دارد، افزود: «هیچ کشوری در دنیا قبول نمی‌کند که گروهی یا سازمانی حاکمیت و اقتدار آن کشور را زیر سوال ببرد و کشور کوچکی را در داخل یک کشور بزرگ ایجاد کند.»

آقای زیباری خاطر نشان کرد که عراق قصد استرداد مجاهدین به ایران را ندارد، اما بنا بر تصمیم دولت عراق، تا پایان سال جاری میلادی، مجاهدین باید از پایگاه اشرف خارج شوند و بغداد حضور آنها را در خاک عراق نمی‌پذیرد. وی همچنین از ساکنین کمپ اشرف خواست تا به قانون عراق احترام بگذارند.

هشیار زیباری در ادامه افزود که دولت عراق از همه کشورهای اروپایی و غیر اروپایی خواسته‌است تا به مجاهدین امکان دهند در آن کشورها به فعالیت‌های خود ادامه دهند و گفت: «دولت‌هایی که نگران سرنوشت مجاهدین خلق و حقوق بشر این گروه هستند می‌توانند آنها را در کشور خود اسکان دهند.»

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که مجاهدین می‌توانند در «هر کشوری که آنها را بپذیرد، مانند کشورهای اسکاندیناوی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و ایالات متحده و یا هر کشور دیگری» اسکان یابند.

به دنبال درگیری‌های اردوگاه اشرف، آمریکا، که نام سازمان مجاهدین خلق را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده، اعلام کرده بود که بغداد اجازه کمک انسان‌دوستانه به اردوگاه اشرف را نمی‌دهد و درخواست ارتش آمریکا برای رساندن کمک‌های پزشکی به مجروحان کمپ را رد کرده است.

وزیر خارجه عراق در این زمینه تأکید کرد که بغداد خود را ملزم می‌داند که به قوانین بین‌المللی خیرخواهانه و انسان‌دوستانه احترام بگذارد و به همین دلیل امکان تماس سازمان‌های بین‌المللی با مجاهدین ساکن کمپ اشرف را فراهم کرده است.
XS
SM
MD
LG