لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

با مقررات جدید،‌ایران به توقف اختلالات ماهواره‌اى موظف شد


به دنبال وضع مقررات جدید از سوی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور و موظف شدن کشورها به پایان دادن به اختلال‌ در امواج ماهواره‌ای، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با اشاره به اختلال‌ شدید امواج ماهواره‌ای در ایران از این اقدام استقبال کرده است.

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور (ITU) که بازوی مخابراتی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود، در کنفرانس جهانی سال ۲۰۱۲ مخابرات رادیویی با اصلاح قوانین مخابراتی بین‌المللی موافقت کرد.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته کشورها موظف هستند برای توقف ایجاد اختلال بر روی امواج ماهواره‌ای در مرزهای تحت نظر خود، اقدام کنند.

در این مقررات جدید آمده است که اگر دولتی شاهد نقض مقررات آی‌تی‌یو در داخل کشور تحت حکمرانی خود باشد، باید در جهت پایان دادن به این نقض قانون گام‌های لازم را بردارد.

این مقررات ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری در ژنو به تصویب رسیده و از ۱۶۵ کشور عضو آی‌تی‌یو، ۱۵۳ کشور به مقررات جدید رأی موافق دادند.

مقررات مزبور در حالی به تصویب رسیده‌اند که اختلال در امواج ماهواره‌ای و همچنین سانسور در فضای مجازی به ویژه در دو سال اخیر در ایران افزایش یافته و از جمله دریافت شبکه‌های تلویزیونی نظیر بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و برخی دیگر از رسانه‌های فعال در خارج از ایران با اختلال‌های شدید همراه است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سوم اسفندماه در استقبال از وضع این مقررات گفت: «آی‌تی‌یو اینک تعهدات قانونی ایران را کاملا مشخص کرده است. اما جامعه بین‌الملل شامل شرکت‌های مخابراتی مانند یوتل‌ست، باید به تلاش خود برای حصول اطمینان از این که دولت ایران به ایجاد اختلال در برنامه‌های ماهواره‌ای خاتمه می‌دهد، ادامه دهند.»

شرکت یوتل‌ست اواخر آبان‌ماه سال جاری ضمن محکوم کردن ارسال پارازیت بر روی امواج این شرکت، اظهار کرد که از بهار ۱۳۸۸ بارها در این خصوص نزد مقام‌های نظارتی فرانسوی و بین‌المللی، از جمله اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور، شکایت برده و خواستار محکوم شدن این اقدامات از سوی این مراجع شده است.
XS
SM
MD
LG