لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

احضار وزیر اقتصاد به مجلس؛ افزایش قیمت دلار ادامه دارد


همزمان با افزایش قیمت دلار تا سقف ۲۱۰۰ تومان، روز دوشنبه وزیر اقتصاد برای توضیح در خصوص این نابسامانی اقتصادی به مجلس فراخوانده شد و یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با متهم کردن دولت به ضعف مدیریت در حوزه اقتصاد گفت: «حیثیت اقتصادی دولت بر باد رفت.»

به گزارش خبرگزاری مهر روز دوشنبه در اتفاقی نادر، قیمت سکه طرح قدیم و جدید با یکدیگر برابر شد و قیمت آن به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که روز گذشته سکه طرح قدیم یک میلیون تومان و سکه طرح جدید ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه از سال ۷۴ تا کنون
سال طرح قدیم طرح جدید
۷۴ ۴۴.۱۶۹ ۴۱.۲۵۹
۷۵ ۴۱.۲۷۳ ۴۰.۷۸۵
۷۶ ۳۸.۸۳۳ ۳۸.۵۱۱
۷۷ ۴۵.۰۹۲ ۴۵.۰۰۰
۷۸ ۵۸.۷۴۱ ۵۸.۶۱۵
۷۹ ۶۰.۵۱۲ ۵۶.۷۰۰
۸۰ ۶۰.۸۲۰ ۵۴.۳۸۸
۸۱ ۶۹.۹۶۰ ۶۲.۹۰۱
۸۲ ۸۶.۱۵۰ ۷۶.۵۸۰
۸۳ ۱۰۴.۵۳۷ ۹۰.۱۶۰
۸۴ ۱۲۲.۸۹۰ ۱۰۶.۶۰۰
۸۵ ۱۶۷.۹۶۷ ۱۴۴.۲۱۰
۸۶ ۱۹۰.۶۷۸ ۱۷۲.۸۷۰
۸۷ ۲۳۱.۶۴۹ ۲۰۵.۳۸۰
۸۸ ۲۸۸.۰۰۰ ۲۷۰.۰۰۰
۸۹ ۴۳۵.۰۰۰ ۳۸۳.۰۰۰
۳/۱۱/۱۳۹۰ ۱.۰۵۰.۰۰۰ ۱.۰۵۰.۰۰۰
روز دوشنبه همچنین گزارش‌ها حاکی است که قیمت دلار نیز نسبت به روز گذشته بار دیگر افزایش یافت و در ساعات ابتدایی صبح ۲۰۵۰ تومان معامله شد ولی بعد به ۲۱۰۰ تومان رسید.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده است که دست‌فروش‌ها، روز دوشنبه هر دلار را دو هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشند و به نرخ دو هزار و ۲۰۰ تومان نیز می‌خرند.

این در حالی است که روز گذشته هر دلار در بازار به رکورد تاریخی دو هزار تومان رسید.

به دنبال نابسامانی شدید بازار ارز، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از احضار وزیر اقتصاد به مجلس خبر داد و گفت: «بی‌تدبیری دولت، بخش اعظمی از چرایی نابسامانی بازار ارز را شامل می‌شود.»

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این‌که «دلار دو هزار تومانی فاجعه‌ای بزرگ برای کشور است»، تأکید کرد که مجلس «به هیچ عنوان» در برابر نابسامانی بازار ارز سکوت نخواهد کرد و افزود: «وزیر اقتصاد و دیگر دستگاه‌های دولتی، از جمله بانک مرکزی باید نسبت به بی‌تدبیری خود پاسخگوی نمایندگان مجلس باشند.»

روز دوشنبه همچنین رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از «ضعف مدیریت» دولت در حوزه اقتصادی گفت: «حیثیت دولت رفته است.»

غلامرضا مصباحی مقدم به خبرگزاری مهر گفت: «متاسفانه مسئولان ارزی ما طی یکی دو سال اخیر پله پله از نظر مدیریتی پایین آمده‌اند و به عبارت دیگر، کار را به اهل اش نسپرده‌اند... مدیریت بانک مرکزی به گونه‌ای بوده است که مدیریت ارز را افت داده است.»

بازار ارز و سکه ایران از اواخر آذرماه به شدت متلاطم بوده و قیمت‌ها با افزایش بی سابقه‌ای مواجه شده‌ است به طوری که قیمت سکه از فروردین ماه سال جاری تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار تومان و قیمت دلار نیز در این مدت نزدیک به هزار تومان افزایش یافته است.

روز دوشنبه همچنین پیش فروش سکه از سوی بانک‌ ملی بار دیگر آغاز شد.

بانک مرکزی در این روز اعلام کرد که پیش فروش سکه از امروز تا ششم بهمن ماه، برای تحویل شش ماهه به قیمت ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان و برای تحویل چهار ماهه ۶۲۷ هزار و چهارصد تومان صورت می‌گیرد.

بانک مرکزی همچنین تأکید کرد که از این پس نرخ پیش‌فروش سکه به صورت هفتگی اعلام خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، می‌گوید تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اعلام هفتگی نرخ پیش‌فروش سکه حکایت از آن دارد که قرار است که قیمت سکه همچنان به صورت هفتگی افزایش یابد.
XS
SM
MD
LG