لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

شیمون پرز: تهدید ایران با هولوکاست قابل قیاس نیست


چند روز پس از آن که نخست وزیر اسرائیل تهدید جمهوری اسلامی را با هولوکاست مقایسه کرد، رئیس جمهور این کشور اظهار کرد که تهدیدی که از ناحیه ایران متوجه اسرائیل است با هولوکاست قابل قیاس نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیمون پرز، روز پنجشنبه، هفتم اردیبهشت در گفت‌و گویی در رد این مشابهت گفت: «هولوکاست یک چیز و ایران چیز دیگری است. این مقایسه درست نیست. اما من منتقد ادبی نیستم و نخست وزیر اسرائیل نظر خود را در این زمینه ابراز کرده است.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته در مراسم یادبود قبرانیان هولوکاست، با انتقاد از برنامه هسته‌ای ایران گفت: «کسانی که تهدید ایران برای نابودی موجودیت اسرائیل را انکار می‌کنند از هولوکاست درس نگرفته‌اند.»

وی با اظهار این‌که ایران «آشکارا و با قاطعیت» از نابودی اسرائیل سخن به میان می‌آورد و «با پیگیری مصرانه‌ای در حال تولید سلاح اتمی است»، افزود: «ترس و خودداری از گفتن این که ممکن است هولوکاست دیگری تکرار شود و پنهان کرن این حقیقت که کسانی دوباره می‌خواهند قوم یهود را منهدم کنند، یک تحقیق در یادبود قربانیان هولوکاست نیز است.»

علیرغم این اظهارات،‌ شیمون پرز روز پنجشنبه ضمن رد این قیاس گفت: «در زمان هیتلر، جهان در خواب بود. این واقعه امروز نمی‌تواند اتفاق بیافتد. جهان بیدار شده است.»

وی ضمن ابراز اطمینان از اثرگذاری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، گفت: «من معتقدم ما می‌توانیم با تهدید ایران مقابله کنیم. آمریکا و اروپا نیز در این امر نقش دارند... آن‌ها نیز مثل ما نمی‌توانند یک ایران هسته‌ای را تحمل کنند و خواستار توقف این روند هستند.»

اسرائیل معتقد است که ایران در پوشش تلاش برای دستیابی به انرژی هسته‌ای به دنبال تولید بمب اتم است، اتهامی که ایران همواره رد کرده است.

رئیس جمهوری اسرائیل افزود: «اسرائیل می‌تواند از خود دفاع کند ولی اسرائیل تنها نیست و این یک مزیت است. من به گفته باراک اوباما اعتقاد دارد، نیازی به عملیات نظامی نیست بلکه به تحریم‌ها و اعمال فشارهای سیاسی (علیه ایران) احتیاج است.»

ایران به تازگی با گروه ۵+۱ به پای میز مذاکره رفته است و باراک اوباما اگرچه هیچ‌گاه گزینه نظامی علیه ایران را منتفی ندانسته پس از این مذاکرات، اعلام کرد در صورتی که ایران خواسته جامعه جهانی را برآورده نکند، تحریم‌های بیشتری در انتظارش خواهد بود.

اسرائیل اما در این مدت بارها بر امکان به اجرا گذاشتن گزینه نظامی علیه ایران به وضوح سخن گفته است.
XS
SM
MD
LG