لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

صالحی: در مذاکرات هسته‌ای به دنبال وضعیت برد-برد هستیم


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران همراه با همتای نیکاراگوئه‌ای خود در نشست خبری تهران- ۳۰ بهمن‌ماه
علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران همراه با همتای نیکاراگوئه‌ای خود در نشست خبری تهران- ۳۰ بهمن‌ماه
وزیر خارجه ایران از برگزاری مذاکرات آینده هسته‌ای در استانبول خبر داده و گفته است که ایران در خصوص مسئله هسته‌ای ایران به دنبال وضعیت «برد- برد» است و آمادگی دارد شرایط را برای خروج «آبرومندانه» طرف مقابل از این مذاکرات فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ ایسنا، علی اکبر صالحی، روز یکشنبه در توضیح هدف مذاکرات هسته‌ای با گروه پنج به‌ علاوه یک گفت: «در این مذاکرات به دنبال مکانیسمی برای برون رفت از موضوع هسته‌ای ایران هستیم به گونه‌ای که برای هر دو طرف برد- برد باشد.»

وی که در کنفرانس خبری مشترکی با وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در تهران سخن می‌گفت، افزود: «ما هم وضعیت طرف مقابل را درک می‌کنیم و می‌دانیم طرف مقابل به دنبال شرایطی است که از این موضوع آبرومند خارج شود. ما هم آمادگی این را داریم که شرایط را برای خروج آبرومندانه آن‌ها فراهم کنیم. ما با نگاه مثبت و حسن نیت به این نشست می‌رویم و امیدوارم طرف مقابل هم از خود حسن نیت نشان دهد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز ۲۲ بهمن‌ماه از آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات هسته‌ای خبر داده و با تأکید بر اعتماد طرفین به یکدیگر گفته بود: «آن‌ها باید به ما اعتماد کنند و ما هم در مقابل، مراقبت لازم را در چارچوب پادمان هسته‌ای خواهیم داشت.»

ایران خواستار این است که دور جدید مذاکرات هسته‌ای همانند گذشته در استانبول برگزار شود و ترکیه نیز برای میزبانی این مذاکرات اعلام آمادگی کرده است.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به تازگی در نامه‌ای به کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از پنج عضو شورای امنیت به علاوه آلمان با ایران گفت‌وگو می‌کند، از آمادگی تهران برای آغاز گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای خبر داده و همزمان از این اعلام آمادگی «محتاطانه»‌ استقبال کرده‌است.

خانم اشتون هنوز به این نامه پاسخ نداده و زمان برگزاری مذاکرات مشخص نیست، اما به گفته وزیر خارجه ایران، آقای جلیلی تاکید کرده که جمهوری اسلامی خواستار آن است تا مذاکرات در «اسرع وقت» صورت گیرد.

غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ماهیت نظامی است، به همین منظور در صدد است تا با اعمال تحریم‌های اقتصادی، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کرده و در عین حال ایران را به پای میز مذاکره هسته‌ای بیاورد.

ایران می گوید که برنامه هسته‌ای اش دارای ماهیت صلح‌آمیز است و با تأکید بر حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای، فعالیت‌های خود در این زمینه را ادامه می‌دهد.

صالحی: به اندازه ضرورت سانتریفوژ در فردو نصب شده است

وزیر امور خارجه ایران در بخشی دیگر از سخنان خود در باره آخرین فعالیت‌های سایت فردو گفت که به گفته مسئولان ذیربط، «به اندازه‌ای که ضرورت داشته است سانتریفوژ در فردو نصب شده است و تحت نظارت آژانس، اقدامات صورت می‌گیرد.»

وی تأکید کرد که در گزارش ماه مارس آینده آژانس جزئیات بیشتری در این باره مطرح خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌است که به تازگی برخی از دیپلمات‌های ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرده‌اند که ایران در حال آماده کردن سایت هسته‌ای فردو برای نصب سانتریفوژهای جدید است و قصد دارد تا غنی سازی اورانیوم را تا حد زیادی گسترش دهد.

اولی هاینونن، معاون سابق آژانس که مسئولیت بازرسان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر عهده داشت، گفته است که تهران در حال حاضر اورانیوم غنی شده کافی برای چهار تا پنج بمب اتم را در اختیار دارد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا هفته گذشته ایران را متهم کرد که به دنبال تولید تسلیحات اتمی است» و افزود: پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آغازگر مناقشات نظامی و جنگ سرد هسته‌ای در خاورمیانه خواهد بود.

علی‌اکبر صالحی روز یکشنبه اظهارات آقای هیگ را «تبلیغاتی» دانست.

وی با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به تداوم فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: «توجهی به این فضاسازی‌ها نداریم، هرچند بارها تأکید کرده‌ایم خود را برای بدترین سناریوها نیز آماده کرده‌ایم.»

آقای صالحی ۲۲ بهمن‌ماه نیز اگرچه گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال حمله نظامی به ایران برای مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را «بی‌اساس» خواند، ولی تأکید کرد که تهران برای «بدترین سناریوها» نقشه‌هایی دارد و آماده است.
XS
SM
MD
LG