لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

آمانو: ایران و روسیه در مورد استاکس‌نت هشیار هستند


یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید استاکس‌نت می‌تواند به امنیت نیروگاه‌ هسته‌ای بوشهر آسیب برساند، اما ایران و روسیه برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی در نیروگاه بوشهر «توجه کافی» به خرج می‌دهند.

یوکیا آمانو، روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز با اشاره به این که استاکس‌نت و به طور کلی تمامی حملات سایبری می‌توانند به راستی برای «سلامت امکانات و فعالیت‌های هسته‌ای» خطرناک باشند، افزود: «من فکر می‌کنم آن‌ها (ایران و روسیه) برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه احتمالی ناشی از حملات سایبری دقت کافی دارند.»

آقای آمانو در ادامه خاطرنشان کرد که در حال حاضر اطلاعات محدودی در مورد این کرم رایانه‌ای در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

وی افزود که دیده‌بان اتمی سازمان ملل در حال بررسی استاکس‌نت و جمع‌آوری اطلاعات در مورد این بدافزار است.

در اوایل مردادماه سال جاری، شرکت سیمنتک که بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی کامپیوترهای شخصی است، اعلام کرد که این ویروس از حدود هفت ماه پیش در سیستم‌های رایانه‌ای فعال شده است.

سیمنتک همچنین می‌گوید که این کرم رایانه‌ای ممکن است برای ایجاد اختلال در موتور سانتریفیوژهای گازی غنی‌سازی اورانیوم ایران طراحی شده باشد.

جمهوری اسلامی پیشتر گفته بود که استاکس‌نت از یک سال و نیم پیش وارد نیروگاه هسته‌ای ایران شده، با این‌حال همواره تأکید کرده است که این ویروس نتوانسته است به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضربه‌ای وارد کند.

علی‌رغم اصرار ایران بر بی‌تأثیر بودن استاکس‌نت بر دستگاه‌های نیروگاه بوشهر، دیمیتری روگوزین، سفیر روسیه در ناتو، در اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد که حمله ويروس استاکس‌نت به رآکتور بوشهر باعث شده بود که سانتريفیوژها با سرعتی خارج از کنترل به چرخش دربيايند.

آقای روگوزین با تأکید بر این‌ که چنین اقدامی می‌توانست به فاجعه اتمی مانند چرنوبیل منجر شود، از ناتو خواست تا درباره حمله این ویروس به نیروگاه بوشهر تحقیق کند.

«غنی‌سازی اورانیوم در ایران ادامه دارد»

آقای آمانو همچنین تأکید کرد که اگرچه فرایند تولید اورانیوم کم غنی شده در ایران در اواسط ماه نوامبر برای مدت موقتی متوقف شد، ایران «به طور مداوم» به غنی‌سازی ادامه می‌دهد و بر ذخیره اورانیوم خود می‌افزاید.

اورانیوم غنی شده علاوه بر استفاده در تولید برق، در صورت بیشتر غنی شدن می‌تواند در ساخت بمب اتمی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

یوکیا آمانو روز سه‌شنبه گفت که آژانس نمی‌داند که آیا ایران به دنبال سلاح اتمی است یا خیر، اما از امکان مرتبط بودن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مقاصد نظامی نگران است.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «ما عبارات خود را با دقت بسیار انتخاب کرده‌ایم و هیچ گاه نگفته‌ایم که ایران برنامه (تولید) سلاح اتمی دارد، اما در مورد برخی از فعالیت‌های (هسته‌ای) ‌ایران که می‌تواند ابعاد نظامی داشته باشد ابراز نگرانی کرده‌ایم.»

وی همچنین گفت که «اسباب تأسف است» که ایران از سال ۲۰۰۸ موافقت نکرده است در این زمینه با آژانس همکاری کند.

علی‌رغم نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی همواره تأکید کرده است که با فعالیت‌های هسته‌ای خود مقاصد صلح‌‌آمیزی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG