لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

نگرانی واشینگتن از احتمال حمله تروریستی ایران در خاک آمریکا


پس از بازداشت سه ایرانی در تایلند به اتهام بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی و متهم شدن ایران از سوی اسرائیل به دست داشتن در حملاتی مشابه در هند و گرجستان، دولت آمریکا از امکان اقدامی تروریستی در خاک این کشور از سوی ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه دولت آمریکا تأکید کرده است که تهدید معتبر و مشخصی در خصوص توطئه‌های احتمالی ایران در دست نیست، پلیس لس‌آنجلس و نیویورک نسبت به احتمال هر گونه حمله تروریستی از سوی ایران بیمناک است.

در همین خصوص در طول هفته گذشته اعلامیه‌ای دولتی در محافل مختلف آمریکا توزیع شده است.

در این اعلامیه که یک نسخه از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، آمده است که آمریکا نگران است که ایران به فکر ترتیب دادن حملاتی در خاک آمریکا باشد و پیش‌بینی شده است که افراط‌گرایان خشونت‌طلب در آمریکا دست به تهدید و اقدامات خشونت‌آمیز علیه سازمان‌های یهودی در خاک این کشور بزنند.

این اعلامیه در عین حال تأکید کرده است که هنوز هیچ اطلاعات مشخصی در خصوص هدف قرار گرفتن سازمان‌های یهودی از سوی ایران و عوامل آنها در دست نیست.

این خبرگزاری تأکید کرده است که تهدیدهای بالقوه جمهوری اسلامی در چند هفته گذشته در رأس مسائل امنیتی شهر لس‌انجلس قرار گرفته است. لس آنجلس در برگیرنده یکی از بزرگ‌ترین جوامع ایرانیان خارج از کشور است.

مایکل داونینگ، معاون پلیس لس‌آنجلس و فرمانده اداره ضد تروریسم و عملیات ویژه این اداره پلیس، گفته است: «حملات صورت گرفته در خارج، میزان اضطراب همه افراد را تا حدی بالا می‌برد.»

اشاره وی به انفجارها و حملات تایلند، هند و گرجستان است که در تمامی این موارد انگشت اتهام اسرائیل به سوی ایران نشانه رفته است. ایران این اتهام‌ها را نپذیرفته است.

در کنار لس‌آنجلس، نیویورک با داشتن جمعیت قابل توجهی از یهودیان آمریکایی نیز در چند وقت گذشته نسبت به هر گونه احتمال عملیات تروریستی سازمان‌دهی شده از سوی ایران، گوش به زنگ است.

میچل سیلبر، دبیر تحلیل داده‌های اطلاعاتی در اداره پلیس نیویورک، در مطلبی در وال استریت جورنال، تهدید ایران را مسئله جدیدی ندانسته و گفته است که عملیات بعدی ایرانی می‌تواند در خاک آمریکا صورت بگیرد.

پیتر کینگ، دبیر کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرده است که ایران و حزب‌الله قابلیت صورت دادن حملات در خاک آمریکا را دارند و افزوده است که در دو هفته گذشته دو گزارش اطلاعاتی در خصوص تهدیدهای ایران دریافت کرده است.

آقای کینگ می‌گوید: «می‌دانیم آنها، به ویژه تسهیل‌کنندگان و گردآورندگان منابع مالی (ایران) در آمریکا حضور دارند.»

وی با این‌حال افزوده است که مشخص نیست اقدامات این افراد چه زمانی وارد فاز عملی خواهد شد.

از دیگر سو، جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه، نیز تأکید کرده است که حاکمان ایران در چند وقت اخیر بیش از یک سال گذشته ما را مستقیما مورد تهدید قرار داده‌اند.

در کنار این ابراز نگرانی‌ها، اما، رونالد برجس، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی، اگرچه قابلیت اقدامات تروریستی ایران را گوشزد کرده، احتمال حملات تروریستی ایران و ایجاد درگیری میان دو کشور را بعید دانسته است.

اگرچه بیش از سه دهه است که روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا دستخوش ناآرامی‌ است، در چند ماه گذشته تیرگی روابط تهران و واشینگتن رو به فزونی گذاشته است.
XS
SM
MD
LG