لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

وستروله: جامعه جهانی اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح اتمی دست یابد


گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان
وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، ضمن تأکید بر حمایت کشورش از اسرائیل، وضعیت هسته‌ای ایران را «خطری عظیم» خواند و خاطرنشان کرد که جامعه بین‌المللی از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیدو وستروله در جریان مراسمی که در حمایت از یهودیان در واشینگتن،‌پایتخت آمریکا، برگزار شده بود، گفت: «ما نمی‌توانیم و نخواهیم گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد... ما خواستار ضمانتی قابل تأیید و اساسی از سوی ایران هستیم تا ثابت شود که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی نیست.»

وی در ادامه برنامه هسته‌ای کنونی جمهوری اسلامی را «خطری عظیم، نه فقط برای اسرائیل، که برای کل منطقه» دانست.

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که آلمان و دیگر اعضای گروه ۵+۱ یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به تازگی با ایران بر سر مسائل هسته‌ای به مذاکره نشسته‌اند و قرار بر این است که دور دوم این مذاکرات سوم خردادماه در بغداد برگزار شود.

اگرچه اسرائیل این مذاکرات را بیهوده می‌داند، آقای وستروله روز پنج‌شنبه بر لزوم مذاکرات بعدی با ایران تأکید کرد و گفت: «اتحاد و تصمیم‌های ما (در قبال ایران) دارد به نتیجه می‌رسد.»

وزیر خارجه آلمان در این مراسم همچنین با اظهار این‌که «حکومت ایران همچنان اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کند»، خاطرنشان کرد که آلمان در کنار اسرائیل ایستاده است.

همزمان با این اظهار نظر وزیر خارجه آلمان، تل‌آویو ۱۴ اردیبهشت‌ماه چهارمین زیردریایی با قابلیت شلیک کلاهک‌ هسته‌ای را از آلمان تحویل گرفت.

در این زمینه وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید این زیردریایی‌ها توانایی اسرائیل برای رویارویی با چالش‌های روز افزون منطقه را افزایش می‌دهد.

اسرائیل که گفته می‌شود تنها قدرت اتمی خاورمیانه است، اگرچه تل آویو هیچ‌گاه این امر را تأیید نکرده است، ایران مجهز به سلاح اتمی را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود می‌داند و بارها از حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران به عنوان گزینه‌ای برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران سخن به میان آورده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی که همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است، می‌گوید هیچ تعرضی به ایران را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG