لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

علی لاریجانی: ایران به دنبال اصلاحات بدون ماجراجویی در سوریه است


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در جریان سفر منطقه‌ای به سوریه، لبنان و ترکیه، بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد تاکید کرده و گفته است که ایران به دنبال «اصلاحات واقعی و اصلاحات بدون ماجراجویی» در سوریه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران صبح روز جمعه سوم آذر سفر منطقه‌ای خود به سه کشور سوریه، لبنان و ترکیه را آغاز کرد. او پیش از این سفر گفت که بحران سوریه و درگیری‌های اخیر در غزه، موضوع دیدارهای اوست.

به گزارش منابع خبری ایران، آقای لاریجانی در این سفر با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، و محمد جهاد لحام، رئیس پارلمان این کشور دیدار کرد. او همچنین در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با نمایندگان گروه‌های فلسطینی مقیم در پایتخت سوریه دیدار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ورود به سوریه، در فرودگاه دمشق به خبرنگاران گفت: «برخی با شعار اصلاحات به دنبال ماجراجویی در سوریه هستند اما ایران به دنبال اصلاحات واقعی و اصلاحات بدون ماجراجویی در سوریه است.»

آقای لاریجانی درباره موضع‌گیری کشورهای غربی علیه سرکوب معترضان و شورشیان در سوریه گفت: «علت فشارهای سیاسی از سوی غرب به سوریه به خاطر حمایت‌های این کشور از مقاومت است.»

رئیس مجلس ایران در دیدار با رئیس مجلس سوریه از «سابقه طولانی دوستی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت سوریه» سخن گفت و موضع سوریه درباره گروه‌های فلسطینی را «قابل تحسین و باارزش» بر شمرد.

به گفته آقای لاریجانی، «جمهوری اسلامی از کشورهای دموکراتیک در منطقه حمایت می‌کند».

او همچنین کشورهای غربی را متهم کرد که «با سلاح و خشونت» می‌خواهند در سوریه دموکراسی ایجاد کنند اما گفت که این راه «کاملا اشتباه است».

جمهوری اسلامی برای حل بحران در سوریه پیشنهاد داده است که گروه‌های مخالف خلع سلاح شوند و صرفا حکومت سوریه در این کشور مسلح باشد.

از جمله رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای در هفته گذشته گفت که راه‌حل بحران سوريه «جلوگيری از تزريق سلاح به داخل اين كشور» است و گفت: «اگر مخالفان در سوريه دست از سلاح بردارند امكان مطالبه از دولت برای شنيدن نظرات مخالفان و اجازه دادن به آنها برای بيان مواضع خود وجود خواهد داشت.»

علی لاریجانی در دیدارش با نمایندگان گروه‌های فلسطینی مستقر در دمشق گفت: «برخی از کشورهای منطقه که خود از دموکراسی برخوردار نیستند نمی توانند اصلاحات سیاسی و دموکراسی در سوریه ایجاد کنند.»

او اشاره‌ای به نام این کشورها نکرد اما پیش از این مقامات سوری بارها عربستان سعودی و قطر را به حمایت از شورشیان در این کشور متهم کرده‌اند.

روز جمعه دولت قطر از اتحاد مخالفان سوری خواست که یک سفیر به این کشور معرفی کنند.

این اولین اقدام مشابه از سوی یک کشور عربی در قبال سوریه و مخالفان حکومت آن است.

خبرگزاری دولتی قطر از قول یک مقام رسمی وزارت خارجه این کشور نوشته است که این درخواست قطر، با هدف تقویت اهداف «ائتلاف ملی مخالفان و نیروهای انقلابی سوری» برای امید بخشی به مردم سوریه مطرح شده است.

بریتانیا، فرانسه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله قطر، این ائتلاف جدید از مخالفان سوری را به رسمیت شناخته‌اند. این ائتلاف اوایل ماه جاری میلادی تشکیل شد تا یک جبهه متحد در مقابل حکومت سوریه شکل بگیرد.

آقای لاریجانی در این دیدار که در محل سفارت جمهوری اسلامی در دمشق برگزار شد، «مقاومت در برابر آمریکا» را استراتژی جمهوری اسلامی بر شمرد و گفت که این استراتژی «برگرفته از یک تحلیل دقیق» است. او اضافه کرد: «آمریکا و غرب در مذاکرات چیزی به کسی نمی‌دهند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جریان این سفر کوتاه، عصر روز جمعه ۳ آذر به بیروت رسید و به گزارش خبرگزاری‌های ایرانی، دقایقی پس از ورود به لبنان در جمع نمایندگان گروه‌های فلسطینی، بار دیگر آتش‌بس در غزه پس از هشت روز درگیری را یک «پیروزی» خواند و گفت «پیروزی غزه آنقدر بزرگ است که همه مسلمانان می‌توانند به آن افتخار کنند.»

علی لاریجانی گفت: «ایران همیشه در کنار شماست و حمایت از مردم فلسطین به عنوان یک هدف مهم دراستراتژی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.»

گروه‌های مخالف سوری و کشورهای غربی تهران را متهم می‌کنند با پشتبانی از دولت بشار اسد، بر خونریزی‌ها در سوریه دامن می‌زند.
XS
SM
MD
LG