لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

تقویت سیستم دفاعی آمریکا برای مقابله با تهدید کره شمالی و ایران


آمریکا بنا دارد برای افزایش قدرت دفاعی خود در برابر کره شمالی و ایران، توانایی موشکی‌اش را با نصب ۱۴ ره‌گیر موشکی دیگر در سواحل غربی خود افزایش دهد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه ۲۵ اسفند اعلام کرد که ارتش آمریکا توانایی موشکی‌اش را در دفاع از خود مقابل هرگونه حمله موشکی از جانب کره شمالی یا ایران افزایش می‌دهد.

رئیس مجموعه نظامی آمریکا که در نخستین روزهای فعالیت خود به سر می‌برد، به خبرنگاران گفته است، ایالات متحده ۱۴ ره‌گیر موشکی مستقر در زمین به مجموعه ره‌گیرهایش اضافه می‌کند و به این ترتیب شمار آنها به ۴۴ می‌رسد.

وزیر دفاع آمریکا گفته است این افزایش، باید تا سال ۲۰۱۷ تکمیل شده باشد.

به گزارش سی‌ان‌ان، بخشی از این برنامه شامل بازگشایی یک پایگاه موشکی در ایالت آلاسکا است و بخشی دیگر از این ره‌گیرها قرار است در کالیفرنیا مستقر شوند.

این ره‌گیرها قرار است موشک‌های دور برد را پیش از این که به خاک آمریکا برسند، هدف بگیرند و سرنگون سازند.

کره شمالی اخیرا تهدید کرده است که کره جنوبی را به «دریایی از آتش» تبدیل می‌کند و آمریکا را نیز به حمله هسته‌ای پیش‌دستانه تهدید کرده است.

کاخ سفید و مقامات نظامی آمریکا گفته‌اند، می‌توانند در مقابل هر گونه تهدید این‌چنینی دفاع کنند. رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما در مصاحبه‌ای با تلویزیون خبری ABC گفت که فکر نمی‌کند کره شمالی بتواند این تهدیدش را از پیش ببرد.

او گفت: «آنها احتمالا نمی‌توانند (این کار را بکنند) ولی ما هم دوست نداریم حاشیه خطا داشته باشیم.»

پنتاگون در سال ۲۰۱۱، کمتر از دو سال پیش، پایگاه شماره یک موشکی در آلاسکا را به دستور دولت باراک اوباما مهر و موم کرد و وزارت دفاع آن را یک پایگاه غیرعملیاتی اعلام کرد.

آن‌زمان مقامات پنتاگون گفته بودند که راه‌اندازی مجدد این پایگاه می‌تواند دو سال طول بکشد و ۲۰۰ میلیون دلار هزینه بر دارد. پنتاگون گفته بود «هیچ تهدید جاری و هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که راه‌اندازی مجدد این پایگاه را در آینده ضروری کند».

جیمز میلر، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست‌گذاری، روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند گفته بود که «در صورت نیاز» پنتاگون توانایی به‌کارگرفتن ۱۴ ره‌گیر موشکی دیگر را دارد. او البته حرفی از این نزده بود که چنین تصمیمی گرفته شده است.

آقای میلر روز سه‌شنبه گفته بود: «سیاست ما این است که از هر تهدیدی، جلوتر باشیم و همچنان مطمئن باشیم که از هر حمله احتمالی موشک‌های قاره‌پیمای ایران یا کره شمالی در امان هستیم».

جیمز میلر یادآوری کرد که در دسامبر گذشته، کره شمالی یک ماهواره به فضا فرستاد تا مهارتش در برخی از فنآوری‌هایی که برای تولید موشک قاره‌پیما نیز لازم است، نشان دهد.

او گفت: «نگرانی ما درباره توانایی احتمالی پیونگ‌یانگ برای حمله با موشک قاره‌پیما با تمرکز حکومت کره شمالی بر تولید سلاح هسته‌ای در هم آمیخته است. سومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه گذشته، آشکارا نشان می‌دهد که این کشور یک تهدید جدی برای همه کشورهای جهان است.»
XS
SM
MD
LG