لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

عباس پالیزدار: با دستور اکید رهبری به اسناد قوه قضاییه دست یافتیم


عباس پالیزدار در سخنرانی معروف سال ۱۳۸۷ در دانشگاه همدان
عباس پالیزدار در سخنرانی معروف سال ۱۳۸۷ در دانشگاه همدان
عباس پالیزدار، دبیر پیشین هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه که در سال ۱۳۸۷ برخی از مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی را به فساد مالی و اقتصادی متهم کرده بود، می گوید که با موافقت رهبر جمهوری اسلامی به اسناد قوه قضاییه درباره فساد مالی دست یافته بود.

عباس پالیزدار در گفت و گویی با روزنامه شرق که در شماره روز دوشنبه این روزنامه منتشر شده، اعلام کرده است، رهبر جمهوری اسلامی برای دسترسی هیئت تحقیق و تفحص مجلس به اسناد قوه قضاییه «دستور اکید» داده بود.

آقای پالیزدار که در سال ۱۳۸۷ در سخنرانی‌هایی در چند دانشگاه شمار زیادی از سران جمهوری اسلامی را به فساد مالی گسترده متهم کرده بود، با اعلام این که پیشتر اقدامات خود را با «مجموعه ریاست‌جمهوری و شخص احمدی‌نژاد» هماهنگ می‌کرد، گفته است: «آقای احمدی‌نژاد در شعارهایش همیشه مبارزه با فساد را مطرح می‌کرد و ما فکر می‌کردیم حتما این شعار‌ها قرار است به عمل تبدیل شود. بنابراین سمت ایشان زیاد رفتیم و نماینده‌هایی هم در وسط کار وقتی دیدند ما جدی هستیم، کم‌کم به ما پیوستند.»

دبیر پیشین کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضاییه افزوده است: «البته تشکیل کمیته تحقیق و تفحص و اینکه به مصوبه مجلس تبدیل شود، زمان زیادی برد. بعد هم که مصوبه مجلس شد، با وجود اینکه مصوبه مجلس را داشتیم، خیلی تلاش کردیم تا به قوه قضاییه ورود کنیم. اجازه ورود به دستگاه قضایی را نداشتیم. عنوان می‌شد قوه قضاییه زیر نظر رهبری است و اجازه ورود نداریم. تا اینکه نمایندگان ملاقاتی با رهبری داشتند و مجلس با رهبری برای انجام این کار هماهنگی انجام دادند. دستور اکید رهبری اجازه ورود به قوه قضاییه را داد.»

عباس پالیزدار که به دنبال «افشاگری‌هایش» علیه برخی از مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و مذهبی در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ بازداشت و از سوی دادگاهی در تهران به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود تیرماه سال ۱۳۸۸ پس از تحمل بیش از یک سال زندان با وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در حالی که وی در سخنرانی‌های خود در سال ۱۳۸۷ از محمود احمدی‌نژاد به عنوان شخصی که قصد دارد «دست مفاسد اقتصادی را کوتاه کند»، حمایت می‌کرد، در اظهارات تازه خود دولت را به «سواستفاده» از خود متهم کرده است.

آقای پالیزدار در این باره به روزنامه شرق گفته است: «بارها گفته‌ام که دولت به هیچ‌وجه، انگیزه مبارزه با فساد را نداشت. این امر برای دولت فقط یک نردبانی برای بالا رفتن بود... با این شعاری که سر داده شد، مردم گمراه شدند. امثال پالیزدار‌ها هم ابزار شدند که مردم بپذیرند، قرار است با فساد مبارزه شود.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی متوجه شد از وی «سواستفاده» می‌شود، گفته است: «زمانی متوجه شدم که نزدیک پایان کار بودیم. یعنی زمانی که سخنرانی‌های ما بود. پیش از آن برای رفتن به سخنرانی‌ها تشویق می‌شدیم، اما یک هفته قبل از بازداشت، ناگهان اعتراض‌ها شروع شد که پالیزدار‌ داری چه کار می‌کنی؟ چرا ‌داری شلوغ می‌کنی؟ چرا شروع به زدن همه کرده‌ای؟»

دبیر پیشین کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از قوه قضاییه همچنین گفته است: «یک هفته قبل از بازداشتم، از اصفهان برمی‌گشتم که آقای داوود احمدی‌نژاد با من تماس گرفت و گفت پالیزدار تو اسم همه را گفته‌ای، قرار بود اسم همه را نگویی! تو ‌داری همه را با ما درگیر می‌کنی و به اسم ما تمام می‌شود. از همان ‌جا برای من یقین حاصل شد که با ما برخورد خواهد شد. گفتم مگر قرار بوده غیر از این عمل کنیم؟ خانم آجرلو هم زنگ زد و گفت تو ‌داری آبروی ما را می‌بری! گفتم مگر قرار ما از اول همین نبود؟»

عباس پالیزدار همچنین با تشریح نحوه بازداشت خود توسط سعید مرتضوی گفته است: «من حتی معتقدم خواست دولت بود که با من برخورد شود. اگر پالیزدار بیرون بود، پی برده بود جریان از چه قرار است! و آنها به هدفی که می‌خواستند نمی‌رسیدند. ممکن بود من افشاگری‌های دیگری انجام بدهم و بگویم اینها هیچ حمایتی از مبارزه با فساد نکرده‌اند. به همین دلیل به نتیجه‌ای که می‌خواستند، نمی‌رسیدند. من می‌گویم خواست آنها بازداشت من بود.»
XS
SM
MD
LG