لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

آمریکا: تحولات منطقه بر ایران تاثیرگذار است


مایکل پوسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشر
مایکل پوسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشر
مایکل پوسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشر با بیان این که ایران در شرایط کنونی «لحظات تاریکی» را می‌گذراند، گفته است، اعتراض‌های مردمی در کشورهای عربی به تدریج ایران را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

مایکل پوسنر روز سه‌شنبه در گفت و گو با گلناز اسفندیاری، گزارشگر رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در این باره گفته است: «به اعتقاد من تحولات منطقه به تدریج بر ایران تاثیر می‌گذارد، چرا که مردم این کشور در تلویزیون و از طریق اینترنت شاهد رویدادها در سوریه، مصر، تونس و سایر کشورهای منطقه هستند و بدون تردید به این فکر می‌کنند که باید نوبت آنها هم برسد.»

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفته است که ایران در شرایط کنونی «دوران سیاهی» را می‌گذراند که هیچ نشانه‌ای از اصلاحات یا کاستن از میزان سرکوب معترضان به چشم نمی‌خورد.

گفتنی است، به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۱۳۸۸ موج گسترده‌ای از اعتراض‌ها نسبت به نتایج اعلام شده برای این انتخابات این کشور را فرا گرفت که بیش از یک سال ادامه داشت.

در این میان با آغاز اعتراض‌ها در برخی کشورهای عربی در ماه‌های گذشته، میرحسین موسوی، یکی از رهبران مخالفان در ایران «نقطه آغازین رویدادها در خیابان‌های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز را» تظاهرات «چند میلیونی ۲۵ و ۲۸ و ۳۰ خرداد تهران» دانسته بود.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی و تلویزیون دولتی ایران اعتراض‌های مردم در کشورهای عربی را «پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی» یا «خیزش اسلامی» خوانده‌اند، هر چند آنها درباره اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه سکوت کرده‌اند.

از سوی دیگر چندی پیش نیز شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، اظهار داشته بود به دلیل سرکوب شدید معترضان و نیز وضعیت اقتصادی «وخیم» در ایران، به زودی موج قیام‌های مردمی که چند کشور عربی را فراگرفته است، ایران را نیز در برخواهد گرفت.

خانم عبادی در عین حال تصریح کرده بود، فعالان حقوق بشر در ایران به دنبال آن بوده‌اند، تا هر گونه تغییری در کشور به صورت مسالمت‌آمیز صورت گرفته و از به راه ‌افتادن «حمام خون به سبک لیبی» جلوگیری شود.

در این میان مایکل پوسنر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور دمکراسی و حقوق بشر که در آستانه انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در باره وضعیت حقوق بشر در جهان سخن می‌گفت، اعلام کرده است، ایالات متحده آمریکا همچنان وضعیت حقوق بشر در ایران را زیر نظر دارد و موارد نقض حقوق بشر را گزارش خواهد کرد.

وی همچنین گفته است، ایالات متحده در زمینه آزادی اینترنت با فعالان ایرانی همکاری می‌کند و از جمله روش‌های مقابله با فیلترینگ را به آنها آموزش می‌دهد.
XS
SM
MD
LG