لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

ایران: سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا در حمله انتحاری چابهار دست داشته است


محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران
محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران
در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای حمله انتحاری در چابهار را محکوم کرده است، برخی‌مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله رئیس مجلس و وزیر کشور جمهوری اسلامی، آمریکا و سرویس اطلاعات مرکزی این کشور را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه با بیان این که «تحقیقات و بازجویی» از بازداشت‌شدگان در ارتباط با حمله انتحاری در چابهار ادامه دارد، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است.

وی در این باره اظهار داشته است: «نوع تجهیزات بکار برده شده توسط عوامل مزدور استکبار در جنایت تروریستی چابهار نشان دهنده دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی فعال در منطقه از جمله موساد و سیا است.»

به گفته وزیر کشور ایران تاکنون ۹ نفر در ارتباط با حمله انتحاری در چابهار، توسط نیروهای «نظامی و امنیتی» بازداشت شده‌اند.

در جریان یک انفجار انتحاری که صبح روز چهارشنبه هنگام عبور دسته عزاداران روز تاسوعا در یکی از خیابان‌های چابهار روی داد، ۳۵ نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پس از این حمله گروه شبه نظامی «جندالله» که پیشتر نیز حملات مشابهی را در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داده بود، با انتشار بیانیه‌ای،‌ مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفته است.

به دنبال این حملات یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات ایران نیز «سرویس‌های اطلاعاتی جریان سلطه» را متهم به دست داشتن در حمله انتحاری در چابهار کرده و هدف از این گونه اقدامات را ایجاد ناامنی و «جلوگیری از جهش بزرگ اقتصادی منطقه جنوب شرق کشور» دانسته بود.

همچنین علی عبداللهی، معاون امنیتی وزارت کشور جمهوری اسلامی نیز «برخی از دستگاه‌ها و مقام‌های محلی پاکستان» را به داشتن ارتباط با عوامل این انفجار متهم کرده وخبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در یادداشتی عوامل سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان را در این ارتباط متهم کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره پس از حملات گروه جندالله که رهبر آن، عبدالمالک ریگی، در اسفند ماه سال گذشته خورشیدی توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد و پس از مدتی در زندان اعدام شد، انگشت اتهام را متوجه ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و پاکستان گرفته‌اند.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به تازگی گروه جندالله را در لیست گروه‌های تروریسیتی قرار داده و حملات تروریستی انجام شده توسط این گروه همواره از سوی کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا محکوم شده است.

پس از حمله انتحاری روز چهارشنبه در چابهار نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن این گونه اقدامات، ‌تاکید کرده بود: «کشتار مردم بی‌گناه در جریان مراسم عاشورا، عملی مطرود است و کسانی که به این اعمال دست می‌زنند، باید تحت تعقیب قرار گرفته و پاسخگو باشند. این گونه اعمال، بزدلانه و وقیحانه است.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین افزوده بود: «آمریکا در مقابله با چنین بی‌عدالتی‌ها، در کنار مردم ایران و خانواده‌هایی است که عزیزان خود را در این حادثه از دست داده‌اند یا زخمی شده‌اند.»

پیام رهبر ایران

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه در پیامی که در جریان مراسم تشییع جنازه قربانیان حمله چابهار خوانده شد، این حملات را به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی مرتبط دانسته و اظهار داشته است: «دشمنان نمی‌خواهند غنی‌سازی اورانیوم را در کشورمان ببینند و این مساله بین اسلام و دشمنان اسلام است.»

همچنین محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی، نیز در پیام خود به همین مناسبت «عوامل فتنه» را با این گونه حملات مرتبط دانسته و آورده است: «شهادت مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در حادثه انفجار تروریستی روز تاسوعای حسینی شهرستان چابهار بار دیگر پرده از ماهیت واقعی مدعیان دموکراسی و حقوق بشر برداشت.»

وی همچنین افزوده است: «البته عوامل فتنه باید بدانند با همدستی و استخدام ایادی استکبار و حرکات تروریستی نمی‌توانند، در وحدت شیعه و سنی خللی وارد نمایند و این حرکات ددمنشانه نشانه‌ای از ضعف و درماندگی دشمنان انقلاب اسلامی است.»

«عوامل فتنه» عنوانی است که مقام‌های جمهوری اسلامی معمولاً‌ برای رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و فعالان جنبش سبز در ایران به کار می‌برند.

از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی به تکرار ادعاهای دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد «عوامل انفجارهای چابهار» پرداخته و گفته است: «این رفتارها تنها از رژیم صهیونیستی و آمریکا برمی‌آید.»
XS
SM
MD
LG