لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

اتحادیه عرب خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی شد


نیروهای مخالف حکومت معمر قذافی با استفاده از توپ ضد هوایی به مقابله با حملات هوایی ارتش لیبی می‌پردازند.
نیروهای مخالف حکومت معمر قذافی با استفاده از توپ ضد هوایی به مقابله با حملات هوایی ارتش لیبی می‌پردازند.
همزمان با تشدید حملات نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر انقلاب لیبی، به مخالفان و تصرف بندر نفتی رأس ‌لانوف، کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست اضطراری خود در قاهره، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی از سوی شورای امنیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیران امور خارجه ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب در نشست اضطراری قاهره، هدف از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را حفاظت از شهروندان غیرنظامی در برابر یورش نیروهای وفادار به معمر قذافی، به مناطق تحت کنترل مخالفان اعلام کرده‌اند.

با تشدید حملات نیروهای وفادار به معمر قذافی به شهرهای تحت کنترل مخالفان در روز شنبه، شورای ملی لیبی، که در بنغازی مستقر است، یک بار دیگر خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی شده بود.

در این میان عمر موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، پس از نشست روز شنبه وزیران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در قاهره، تأکید کرده است که ایجاد منطقه پرواز ممنوع تنها یک اقدام انسان‌دوستانه است و به هیچ رو به معنای مداخله نظامی در لیبی نیست.

حمایت اتحادیه عرب از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، راه را برای اقدام احتمالی ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی در این زمینه هموار می‌کند و به نگرانی‌ها از این بابت که ایجاد منطقه پرواز ممنوع به عنوان دخالت کشورهای غربی در امور داخلی یک کشور عربی تلقی شود، پایان می‌دهد.

پیشتر نیز ایالات متحده آمریکا و پیمان ناتو، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را به موافقت کشورهای عضو اتحادیه عرب و نیز تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد منوط کرده بودند.

از سوی دیگر تنها چند ساعت پس از نشست کشورهای عضو اتحادیه عرب و حمایت آنها از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به قاهره سفر کرد، تا درباره بحران لیبی با نمایندگان کشورهای عربی و دبیر کل اتحادیه عرب رایزنی کند.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر ایجاد منطقه پرواز ممنوع اختلاف نظر وجود دارد، در حالی که بریتانیا و فرانسه پیشتر از تلاش خود برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت در این باره خبر داده بودند، آلمان برخورد محتاطانه‌ای با این مسئله دارد.

با این همه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست خود در بروکسل اعلام کرده بودند، همه گزینه‌های موجود را برای دفاع از غیرنظامیان در برابر حملات نیروهای وفادار به معمر قذافی را مد نظر قرار می‌دهند.

از سوی دیگر همزمان با درخواست کشورهای عربی از شورای امنیت برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، گزارش‌های رسیده از این کشور حاکی از آن است که روز شنبه نیروهای وفادار به معمر قذافی، وارد بندر نفتی رأس لانوف شده و مخالفان مجبور به خروج از این شهر شده‌اند.

نیروهای دولتی شماری از خبرنگاران خارجی را برای دیدار از این شهر به آنجا برده بودند. هم اکنون شهر بنغازی، به عنوان دومین شهر بزرگ لیبی همچنان در کنترل مخالفان قرار دارد.

سیف الاسلام، پسر رهبر لیبی، در گفت‌وگویی با روزنامه‌های ایتالیایی که روز شنبه منتشر شده، گفته است، ارتش «کنترل ۹۰ درصد از کشور»‌ را در اختیار دارد و بر مخالفان غلبه خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هواپیماهای ارتش لیبی روز شنبه نیز بارها به مناطق و مواضع تحت کنترل مخالفان حمله کردند.

در این میان ژنرال عبدالفتاح یونس، وزیر کشور پیشین لیبی که به مخالفان پیوسته، ابراز اطمینان کرده است که نیروهای تحت امرش تا روز یکشنبه به مواضع پیشین خود باز خواهند گشت.

از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست روز شنبه خود در قاهره تصمیم گرفته‌اند، با شورای ملی لیبی که از سوی مخالفان معمر قذافی تشکیل شده است، ارتباط برقرار کنند.

کشورهای عربی همچنین وزیر امور خارجه دولت معمر قذافی را به نشست خود راه ندادند.
XS
SM
MD
LG